Min lokala hjälte

Allt fler tar bilen i Värmdö

Erika Kangas är en av alla Värmdöbor som åker egen bil till och från stan. "Det är en plåga att åka buss", säger hon.
Erika Kangas är en av alla Värmdöbor som åker egen bil till och från stan. "Det är en plåga att åka buss", säger hon.
I flera år gick bilåkandet ner i Värmdö.

Nu har vinden vänt – allt fler Värmdöbor tar bilen till och från stan.

I takt med att bussarna får färre turer väntas bilisterna bli ännu fler.

Under många år har bilåkandet minskat i länet. Men nu har trenden vänt i både Värmdö och flera andra av länets kommuner.

Nära fem procent fler Värmdöregistrerade bilar har kört förbi trängselskattkamerorna på sin väg in och ut ur stan i år jämfört med samma period förra året. Det innebär en ökning med 29 200 bilar.Det står klart när Lokaltidningen Mitt i granskat Transportstyrelsens siffror för tullarna.

– Under förra året föll priserna på bensin och då valde fler bilen, säger Maria Börjesson, trafikforskare vid Centrum för transportstudier på KTH.

Den andra stora faktorn är höjda inkomster.

– Man kan se att bilåkandet följer andelen förvärvsarbetande ganska väl. Värmdö har låg arbetslöshet och invånarna är resursstarka, säger Maria Börjesson.

Någon som gärna tar bilen till och från jobbet är 45-åriga Erika Kangas. Hon dagspendlar från Värmdölandet. Idag har hon tagit bussen, men inte av fri vilja.

– Det är en plåga varje dag att åka buss! De går för sällan och tar så lång tid. Så fort jag fått min gamla bil såld så ska jag genast köpa en ny så att jag kan börja köra igen, säger hon.

Hon är inte förvånad över att allt fler Värmdöbor väljer bilen till och från stan.

– När det tar över en timme med buss och bara 20 minuter med bil så är det ett enkelt val, i alla fall för mig, säger hon.

Johan Olsén från Herrviksnäs väljer också bilen till stan.

– Jag åker in någon gång per vecka, då är det smidigast att ta bilen. Jag har i och för sig åkt buss någon gång och trodde att det skulle vara jättejobbigt. Det gick bra, men jag tar ändå bilen.

Trafikforskaren Maria Börjesson tror att bilåkandet ökar ytterligare om flera busslinjer i Värmdö får färre turer, som planerat enligt trafikförvaltningens sparförslag som drabbar 19 linjer i Värmdö och Nacka.

– Vi kommer att se att bilåkandet då ökar ganska snabbt, säger hon.

Värmdö kommun har länge försökt minska bilåkandet. Därför är siffrorna dystra, menar Monica Pettersson (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi vill såklart att våra invånare ska välja kollektivtrafiken före bilen.

Även hon drar paralleller mellan nedskärningar i busstrafiken och ökat bilåkande.

Den höjda trängselskatten som införs med start 1 januari tros däremot kunna bromsa bilåkandet i stan. Men det brukar inte hålla i sig länge, menar Maria Börjesson.

– Trafiken minskar ganska drastiskt i början, men sedan brukar den öka igen. Under tiden kan det till och med bli så att restiden blir kortare för Värmdöborna vilket ökar bilanvändningen ytterligare.

”Det är smidigast att ta bilen, det går inte att åka buss”

Fakta

Lokaltidningen Mitt i har fått siffror från Transportstyrelsen över hur många Värmdöregistrerade fordon som passerat betalstationerna för trängselskatt.

Tiden som mätts är 1 januari till 31 augusti de senaste tre åren.

Siffrorna visar en ökning på 29 200 passager, eller nära fem procents ökning i år jämfört med samma period förra året.

2013 passerade 640 680 bilar tullarna. 2014 var siffran 623 422. I år har 652 634 bilar passerat tullarna.