Allt fler tar hellre bil än buss

Enebybergsbon Björn Lindblad, 48, har märkt att trafiken har ökat på motorvägen genom Danderyd.
Enebybergsbon Björn Lindblad, 48, har märkt att trafiken har ökat på motorvägen genom Danderyd.
Bantade tidtabeller, fler inställda turer och färre kollektivtrafikanter i hela Roslagen.

Samtidigt ökar bilåkandet kraftigt, visar Mitt i:s granskning. Under året har biltrafiken från Danderyd till och från stan ökat med 30 procent – vilket är rekordmycket.

Inflyttningen till nordostkommunerna avspeglar sig inte i kollektivtrafiken, enligt statistik som Mitt i begärt ut från SL. Tvärtom.

Under året som gått har bussåkandet minskat kraftigt i Roslagen. I snitt gjordes drygt 71 000 påstigningar per dygn, vilket är nästan 3 000 färre än motsvarande period i fjol.

I augusti syntes även ett tydligt tapp på Roslagsbanan, där mer än var tionde resenär försvann. Detta efter en viss uppgång tidigare under året.

I stället ökar nu Roslagsbornas bilåkande kraftigt – inte minst i Danderyd. Där är ökningen störst i hela Roslagen.

Transportstyrelsens siffror för biltullarna vid Norrtull och Roslagstull visar att invånarna från Danderyd körde in och ut från city 176 785 gånger mellan januari och augusti i år.

Det är en ökning med 40 493 gånger jämfört med samma period förra året, eller 30 procent. Ökningen är ett tydligt trendbrott efter att bilåkandet successivt minskat de senaste åren.

Enebybergsbon och marknadsföraren Björn Lindblad, som jobbar i Jordbro och tar bilen dit, har märkt att trafiken har ökat på motorvägen genom Danderyd den senaste tiden.

– Ja det har jag märkt. Jag försöker undvika köerna genom att åka till jobbet runt 7 på morgonen eller efter 9, säger han.

Björn Lindblad har även märkt att köerna ökat på Enebybergsvägen.

– Att köra från Eneby torg till Enebyängen tar numera nästan tio minuter vid åttatiden på morgonen, säger han.

Samtidigt som bilåkandet ökat har bussresenärerna blivit färre i år. I år har även antalet inställda bussturer ökat, samtidigt som allt färre bussar gått i tid, jämfört med 2014. Dessutom gjordes kraftiga nedskärningar i tidtabellerna över hela norrort vid årsskiftet.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vill inte kommentera uppgifterna om att färre väljer att ta bussen.

– Man bör mäta ett längre tidsförlopp för att dra några slutsatser, säger han.

Däremot betonar han vikten av Roslagsbanans upprustning för att locka fler till kollektivtrafiken.

– Vi behöver stärka kollektivtrafiken i nordostkommunerna. Roslagsbanan är en av de viktigaste investeringarna som vi kan göra i närtid. Det är alltid bra om många reser tillsammans, säger han.

Jonas Eliasson är professor i transportsystemanalys på KTH. Enligt honom finns tydliga samband mellan kvalitet på färdmedel och hur trafikanterna väljer att resa.

– Generellt så blir det överflyttning från ett transportmedel till ett annat om det första fungerar dåligt, säger Jonas Eliasson.

Han pekar även på ekonomiska faktorer som till exempel bensinpriset som blivit lägre. Dessutom kan nya Norra länken ha medfört att fler väljer bilen.