Alltjämt svårt att få tid hos doktorn

Fårdalabon Lars Ternblad tycker att landstinget borde göra något åt vårdcentralsbristen i Tyresö.
Fårdalabon Lars Ternblad tycker att landstinget borde göra något åt vårdcentralsbristen i Tyresö.
För att lyckas få en akuttid till Bollmora vårdcentral gäller det att hålla sig vaken. Klockan tolv på natten släpps nästa dags tider på nätet, och de går åt som smör.

– Det är helt värdelöst för patienten, säger Lars Ternblad i Fårdala.

Det har blivit betydligt svårare att få både akuttider och andra läkartider på Bollmora vårdcentral. I våras slopades all drop-in-mottagning till läkare. Alla akuttider ska i stället bokas via internet på 1177.se där kommande dags tider släpps klockan 24.00 och sedan bokas upp under natten.

– Försöker man klockan sju på morgonen är det kört, säger Fårdalabon Lars Ternblad.

Som ett komplement till att ringa till Bollmora vårdcentral kan Tyresöborna också få recept förnyade eller boka tid för icke-akuta läkarundersökningar via 1177.se. Men då möts de av beskedet att det dröjer minst fem arbetsdagar innan kontakt tas.

– Sedan kan det dröja ytterligare fyra-fem veckor innan man får tid för en hälsoundersökning. Det finns ett pyrande missnöje med det här. Det behövs ytterligare en vårdcentral. Personalen på vårdcentralen kämpar, men sitter fast i systemet, säger Lars Ternblad.

Enligt Hanna Holmquist Karlsson, pressansvarig på hälso- och sjukvårdens förvaltning ser landstinget positivt på att vårdcentralerna använder 1177.se för direktbokning av tider, men påpekar att det inte är något krav.

Att tiderna släpps vid midnatt förklaras med att det journalsystem som används uppdateras då.

– Men vi vill så klart fortsätta att utveckla systemet så att det blir så praktiskt som möjligt för patienterna. Tills vidare är det viktigt att det finns flera sätt att boka läkartider på, säger hon.

Monica Skantze, verksamhetschef på Bollmora vårdcentral, känner av missnöjet och är kritisk till att internettiderna släpps vid midnatt. Hon tycker att 07.00 skulle vara en bättre tid.

För att personer helt utan tillgång till internet ska ha en chans reserverar man dock nio akuttider som bokas via telefon med sköterska samma morgon.

– Men även de går åt jättesnabbt, säger Monica Skantze.

Hon menar att trycket på vårdcentralen helt enkelt är för stort och att det varit så ända sedan hon började som chef för sex år sedan, trots att personalstyrkan växt.

– Befolkningen växer ju också hela tiden. Vi skulle kunna anställa två distriktsläkare till, om vi bara hittade dem. Men det finns också en gräns som vi snart har nått. Ska vi bli ännu fler måste vi få större lokaler, säger hon.

Såväl Bollmora vårdcentral som Trollbäckens vårdcentral har haft listningsstopp de senaste två åren. Tyresös tredje vårdcentral, Aleris Tyresöhälsan, har det inte.

– Men vi upplever samma tryck som de andra vårdcentralerna och det kan dröja fyra-fem veckor innan man får en icke-akut läkartid och det är vi inte nöjda med. Tyresö behöver ytterligare en vårdcentral, säger Stefan Söder, verksamhetschef.

Fakta

Så funkar tillgängligheten på telefon

april maj juni juli augusti

Tyresöhälsan 100 90 100 100 100

Bollmora vårdcentral 44 22 45 50 89

Trollbäckens vårdcentral 91 80 56 80 92

Siffrorna visar andelen telefonsamtal till vårdcentralerna som klarar landstingets krav på telefontillgänglighet.