Älskad men inte felfri

Omtyckt men inte helt felfri är den – tvärbanan.
Omtyckt men inte helt felfri är den – tvärbanan.
Tvärbanan mellan Sickla och Solna station stod still i nästan ett halvår, vilket nog frestat på tålamodet hos många resenärer längs linjen. Och detta inte helt utan gnäll. Mitt i har satt ihop topplistan över klagomålen.

I snart ett halvår har tvärbanan mellan Sickla och Alvik stått still. Från midsommar till 4 augusti har även resenärerna till Solna station tvingats kliva på en ersättningsbuss då man behövde utföra signalarbeten på sträckan.

Detta har inte gått obemärkt förbi. 26 klagomål på Solna och Sundbybergs tvärbanestationer har kommit in under det senaste halvåret. Mitt i har listat topp 5 – gnällen.

1. Tvärbanetåget släpper förbi en brandbil som kommer i full utryckning. Stegbilen som kommer efter får dock tvärbromsa då tvärbanan kör ut och ställer sig i vägen.

2. 2 april kom klagomål på tvärbanans ljud i kurvan innan Bällstabron, in. ”Nu är det vår i luften och lika säkert som att snödropparna dyker upp, så börjar gnäll- och skrikljuden från Tvärbanans vagnar”, skriver en sundbybergsbo som också önskar sig smörjautomater på sträckan. En annan resenär håller med hen och ger dessutom SL ett tips: ”Finns rälssmörjfett från kajo som idag säljs till Djurgårdsbanan”, skriver hen.

3. Fem dagar senare klagar en annan Sundbybergsbo på att tvärbaneförarna tutar om nätterna när taxibilar står över spåren, vilket väcker hennes nattsömn.

4. En anonym klagare vill även se en ny röst för stationsutropen, särskilt då vid Bällsta Bro. ”Idag låter det som ”Bäälstaa bro”, alltså långt ä och slutet långt a. Det borde låta som det stavas, alltså kort ä framför dubbel konsonant, och öppet slut-a som i alla andra namn på -sta”, skriver hen.

5. Pojken och vargen-varning. En Solnabo tycker att varningsljudet för att ett tvärbanetåg är på ingång varnar för tidigt, redan innan tåget är inom synhåll. ”Det leder ju till att man vänjer sig vid att strunta i signalerna eftersom de hörs när det inte är någon fara”, skriver hen. Signalen är även samma när tåget passerat något som irriterar, ”även detta fel leder till att man inte tror på signalen”, skriver hen.

Den 2 oktober öppnar hela tvärbanan för trafik mellan Solna station till nya hållplatsen i Sickla. Då ska resenärerna även slippa byta spårvagn i Alvik.