ANNONS

Älskade gamla skyltar lever vidare i söderort

Gesters skylt gillas även av unga. "Den ger karaktär", tycker Sebastian Löjdkvist.
Gesters skylt gillas även av unga. "Den ger karaktär", tycker Sebastian Löjdkvist.
Sabo Gezer driver anrika Rio Kemtvätt i Västertorp sedan 15 år tillbaka.
Sabo Gezer driver anrika Rio Kemtvätt i Västertorp sedan 15 år tillbaka.
Fruängens centrums klassiska signum.
Fruängens centrums klassiska signum.
Midsommargården vid Telefonplan är från 1946.
Midsommargården vid Telefonplan är från 1946.
De minner om en svunnen tid.
Och älskas av många.
Det handlar om de anrika butiksskyltar som fortfarande finns kvar på flera håll i söderort.
ANNONS

Matbutiken Gesters snirkliga röda skylt gnistrar i solen. Stamkunden Sebastian Löjdkvist, 25, skojar om att det kanske är skylten som gör att han väljer Gesters framför livsmedelskonkurrenten på andra sidan gatan i Västertorps 50-talscentrum.
– Jag tycker jättemycket om den. De ger karaktär och hemkänsla. Jag är från en liten håla i Småland, och skylten gör att det känns som hemma, lite som en lanthandel, säger Västertorpsbon Sebastian Löjdkvist.
Handlaren Magnus Persson, som driver Gesters Hemköp, sedan två och ett halvt år tillbaka har inga planer på att ta ner skylten.
– Nej, absolut inte. Den är väldigt uppskattad, vi använder den i vår marknadsföring och tycker att det är väldigt roligt att ha den kvar.
Han berättar att butiken startades av en köpman som hette Gester, där av namnet.
Lyser skylten på kvällarna?
– Ja, det gör den. Den är inställd på timer, säger Magnus Persson.

Allt möjligt ryms i anrik butik

Ett stenkast därifrån står det Tobak med stora bokstäver. Här finns dock inte bara tobak och spel, utan allt möjligt. När Lokaltidningen Mitt i är på besök kommer det in en äldre dam och frågar efter ”tejp till en gammal apparat”. Naturligtvis har butiken det. Och skulle du behöva kakeldekorationer, en leksakspistol, eller en färggrann pappersbonad så är det här butiken för dig.

Det är originalskylten från 50-talet, när centrumet var nytt. Den är fin, jag har renoverat den någon gång.

Bengt Ånstrand

Tobaksbutikens skylt harmonierar fullt ut med nostalgin i övrigt.
– Det är originalskylten från 50-talet, när centrumet var nytt. Den är fin, jag har renoverat den någon gång, säger Bengt Ånstrand, som driver butiken med sin fru Lise-Lotte.

Stamkunderna sörjer

Nu är det dock lite sorg bland stamkunderna. Bengt Ånstrand går i pension, och efter 44 år får nu butiken får ny ägare i april.
– Det kan aldrig bli lika bra, suckar kunden Hans Micke Magnusson.
– Nej, inflikar Gun Eleby. Det blir ett jättetomrum. Den här tobaksbutiken är ju som en pappershandel som man minns när man var barn, där man kunde köpa bokmärken och annat.

Bilskolans gamla skylt sitter kvar

Men det är inte bara i Västertorp som de gamla skyltarna fortfarande lever. I grannstadsdelen Fruängen finns också en rad exempel: bland annat reklamskylten vid Fruängens bilskola, som funnits i över 50 år.


Ett annat exempel är Lundbergs konditoris klassiska neonskylt i Gröndal, som Mitt i berättade förra våren. Skylten – som är från 1946 – hade då monterats upp efter att ha genomgått en varsam renovering. Det hade även själva konditoriet. Ägarna vill nämligen ha det så tidstypiskt som möjligt.

ANNONS

Lundbergs konditori, Gröndal

Stadsmuseet vill skydda skyltarna från rivning

Har de klassiska skyltarna något formellt skydd?
Svaret är nej för merparten av dem.
För att uppmärksamma deras värde för stadsbilden och kulturarvet anordnar Stadsmuseet tävlingen ”Lysande skylt”.

Det krävs bygglov för att sätta upp en reklamskylt på fasaden, men inte för att plocka ner en. Det gör att gamla klassiska skyltar kan försvinna om en butik ändrar inriktning eller smak.
För att skylten ska vara skyddad krävs att byggnaden är byggnadsminnesförklarad av länsstyrelsen, med en särskild föreskrift för skylten. Ett sådant skydd har biografskylten ”Fontänen” i Vällingby centrum.
Finns det fler exempel?
– Det är den enda jag känner till, säger Lisa Sarban, byggnadsantikvarie och projektsamordnare för ”Lysande skylt”.
För att uppmärksamma skyltarnas värde och hylla de ägare som vårdar dem, anordnar Stadsmuseet sedan några år tillbaka tävlingen ”Lysande skylt”. Där får stockholmarna själva rösta på den ljusreklamskylt de tycker är allra vackrast.
– Vi kan se att det finns ett stort engagemang bland stockholmarna. Det är många som röstar och intresserar sig för skyltarna, säger Lisa Sarban.
Fram till 5 mars har invånarna kunnat tipsa om fina skyltar till tävlingen, som går av stapeln under senhösten i år. En jury nominerar tre bidrag som man får rösta om.
2014 vann ett söderortsbidrag – nämligen Kärrtorpskonditoriet Santa Fés neonskylt med blomsterstjälkar på sidorna. Konditoriet och skylten är från 1952.