Älvsjöpolitikerna eniga: Cykelsituationen ohållbar

Cykelsituationen vid Älvsjö station är ohållbar enligt politikerna i stadsdelsnämnden.
Cykelsituationen vid Älvsjö station är ohållbar enligt politikerna i stadsdelsnämnden.
Enligt trafikverkets egna undersökning är 72 procent av trafikanterna i cykelrampen fotgängare.
Enligt trafikverkets egna undersökning är 72 procent av trafikanterna i cykelrampen fotgängare.
Janne Bressler (L), ledamot för Liberalerna i Älvsjö stadsdelsnämnd.
Janne Bressler (L), ledamot för Liberalerna i Älvsjö stadsdelsnämnd.
Politikerna i Älvsjö stadsdelsnämnd skickar in en skrivelse där de vill att trafikkontoret ska göra något åt problemen.
Politikerna i Älvsjö stadsdelsnämnd skickar in en skrivelse där de vill att trafikkontoret ska göra något åt problemen.
Kaoset vid Älvsjö station måste åtgärdas.

Det är politikerna i stadsdelsnämnden överens om.

– Vi är väldigt oroliga för att det ska hända olyckor, säger Janne Bressler (L).

I december skrev Mitt i om den snurriga situationen vid Älvsjö station, där fotgängare går i cykelramperna och cyklisterna måste svänga 90 grader runt hus.

Då hade Liberalerna och Kristdemokraterna skickat in en skrivelse där de undrade vad som ska göras åt problemen.

Trafikkontoret svarade att de avstår från att göra något innan byggnaderna runt torget blir klara.

Under måndagen var ärendet uppe i Älvsjö stadsdelsnämnd. Samtliga partier ska nu skicka en gemensam skrivelse från stadsdelsnämnden och vädja för att trafikkontoret ska göra något så fort som möjligt.

Janne Bressler (L) är ledamot i Älvsjö stadsdelsnämnd.

– Vi förstår att de vill vänta med åtgärderna för att få ett helhetsgrepp, men det krävs omedelbara åtgärder. Situationen är inte alls bra, säger han.

Framför allt behöver rampen förbi cykelgaraget och området med vändplan nedanför åtgärdas. Där trängs cyklister med fotgängare och bilar. Dessutom sveper bakdelarna på svängande bussar över trottoaren, vilket är ännu ett riskmoment.

Ett annat exempel på en ändring som stadsdelsnämnden vill få igenom är nedåtgående rulltrappor. Två av trapphusen har uppåtgående rulltrapport, men inte just nedåtgående.

Förhoppningen är att den nya skrivelsen – som har mer tyngd i och med att samtliga partier står bakom den – får trafikkontoret att agera.

Huruvida det kommer att hända är dock oklart.

– Jag kan inte riktigt uttala mig innan jag ser vad de skriver, säger Michael Åslund på trafikkontoret.

– Men det kommer nog att ta sin tid i alla fall. Att exempelvis bygga en rulltrappa tar ungefär ett år.

Läs mer: Snurrigt värre vid Älvsjö station