Anders Gullander pudlar efter uttalanden om LSS: ”Klumpigt sagt”

Nu tvingas Anders Gullander backa från sina uttalanden om funktionsnedsatta. Obs, bilden är beskuren.
Funktionsnedsatta utnyttjar systemet. Uttalandet från Värmdöpolitikern Anders Gullander (L) har mött stor kritik.

Nu tvingas han backa och be om ursäkt.

I förra veckans kommunfullmäktigemöte stod Anders Gullander (L), vice ordförande i kommunstyrelsen under ett kommunfullmäktigemöte och sa att personer med funktionsnedsättning överutnyttjar systemet.

– De som verkligen överutnyttjar det, de gör det, för de kan det, säger han.

Hans tal fick applåder från såväl Monica Pettersson (M), kommunstyrelsens ordförande som övriga Alliansen.

Under måndagskvällen spreds nyheten via Lokaltidningen Mitt i och filmen, där Anders Gullander uttalar sig, har visats nära 500 gånger.

Snabbt fick uttalandet kritik och Mitt i:s telefon har gått varm från läsare som är både besvikna och arga.

”Jag känner mig djupt kränkt av detta uttalande” och ”på vilket sätt skulle jag som förälder utnyttja systemet?” är några av kommentarerna.

– Folk är så arga att det liknar ingenting, säger Margaretha Gutner, ordförande i Kullsvedsskolans föräldraförening, som tagit emot samtal under tisdagen.

Efter den massiva kritiken tvingas Anders Gullander att göra en så kallad pudel och be om ursäkt.

– Det jag sa var klumpigt sagt. Därför vill jag vara tydlig och uttrycka att jag och Liberalerna står upp för LSS och för alla människors rätt till lika livschanser. Det är viktigt att vi har lagar och regler, samt tillämpning av dessa, som ser till att alla människor får en rättvis bedömning och tillgång till det stöd man har rätt till, säger han och fortsätter:

– Jag beklagar djupt om det framstått som att jag skulle vara motståndare till LSS eller att jag skulle ifrågasätta personer med funktionsnedsättnings rätt till stöd. Att stå upp för alla människors rätt till frihet och självbestämmande, funktionsnedsättning eller ej, ingår i högsta grad i mitt dagliga uppdrag som liberal förtroendevald i Värmdö, säger han.