Anders var chanslös att undvika dödskrocken

”Det känns rätt så tungt att stå här”, säger Anders Österberg när han är tillbaka på olycksplatsen.
”Det känns rätt så tungt att stå här”, säger Anders Österberg när han är tillbaka på olycksplatsen.
Efter en dödsolycka ­mellan en personbil och lastbil på Huddinge­vägen i somras träder söderortsbon Anders Österberg fram.

– Jag tänker på olyckan väldigt ofta, säger han.

Nu vill han att vägen ska få mitträcken.

Klockan var strax före sju på morgonen. Anders Österberg körde sin lastbil på Huddingevägen några hundra meter innan Stuvstakopplet när en personbil i motsatt riktning plötsligt svängde över på fel körfält. Båda körde cirka 60 ­kilometer i timmen. Kollisionen blev våldsam och personen i den mötande bilen avled.

När Lokaltidningen Mitt i träffar Anders Österberg är det första gången han besöker olycksplatsen. Med sorg i blicken tittar han ut mot trafiken som susar förbi.

– Det känns rätt så tungt att stå här. Jag tänker på olyckan väldigt ofta, säger yrkeschauffören som kört lastbil i över 30 år.

– Det jag minns starkast är när jag ser bilen börja snedda tvärs över körbanan och komma rakt emot mig. Jag hade bilar bakom mig och på höger sida, jag hade inte en chans att väja.

I dag finns en låg asfaltsrefug mellan de mötande körbanorna. Ett ordentligt mitträcke hade kunnat förhindra frontalkrocken, menar Anders Österberg.

Den cirka 700 meter långa sträckan mellan Stuvstakopplet och korsningen till Björkängs­vägen är olycksdrabbad.

Kollisionen Anders Österberg var med om är en av tre döds­olyckor som skett längs den aktuella sträckan under 2000-talet, dock den enda som skett med mötande trafik.

Tio procent av alla trafikolyckor på Huddingevägen sker just på sträckan där Anders Österberg krockade. Om det innebär att den är särskilt drabbad kan Trafikverket ännu inte svara på. Utrednin av dödsolyckan pågår och det är fortfarande för tidigt att säga om något ska göras åt säkerheten.

– Om djupstudien visar att vägens utformning är en väsentlig del i olyckans utfall kan givetvis åtgärder bli aktuellt, säger Martin Bylander, samhällsplanerare vid Trafikverket.

På Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) visar forskning att mitträcken leder till färre trafikolyckor.

– Ur forskningsperspektiv är 70-vägar i ett gränsland, om man ska ha mitträcke kan exempelvis bero på om det är mycket tung trafik, säger Robert Thomson vid VTI.

Fakta

557 olyckor de senaste tio åren

Huddingevägen är drygt 20 kilometer lång. Totalt 557 trafikolyckor inträffade på vägen från januari 2003 till oktober 2013. Sex av dem hade dödlig utgång och 70 räknas som svåra olyckor.

63 procent är singelolyckor och upphinnandeolyckor.