Min lokala hjälte

Nya cykelbanan kan bli en isgata

Knappt har den nya bredare cykelbanan på Lilla Västerbron öppnat förrän kritiken kommer.

Vattnet på cykelbanan rinner inte av och riskerar att frysa till is under vintern. ”Ska det aldrig bli rätt?” undrar cykelexperten Krister Isaksson.

På tio år har cyklisterna i staden ökat med 80 procent och staden satsar en miljard kronor fram till 2018 på att bygga ut och förbättra cykelvägarna. Bland annat görs cykelbanorna längs LiIla Västerbron, som går över Rålambshovsparken, dubbelt så breda. Östra sidan är klar och öppnade för knappt två veckor sedan. Men det dröjde inte länge innan kritiken kom.

– Jag cyklar här varje dag året om. Det är tråkigt att man inte tänkt på att vattnet blir stående. När det blir is är det stor risk att halka, säger Johan Alander.

För vattnet ligger nu i långa pölar längs hela cykelbanan. Med hjälp av slipar har man försökt skapa en ränna för att få vattnet att rinna ner i någon av de tre brunnarna som också är placerade mitt i cykelbanan.

– Ska det aldrig bli rätt? Det är självklart när man projekterar vägar och cykelbanor att förhindra vatten att bli stående. Man har lyckats i mycket större omfattning med bilvägen längs bron, säger Krister Isaksson som under tio år arbetat med cykelplanering på trafikkontoret och i dag är redaktör på cykeltidningen Bicycling.

Men trafikkontoret känner till problemet.

– Vi ställde ut skärmar när vi märkte att det blir vattensamlingar på banan som kan frysa och bli hala. Problemet är att bron är platt och inte har något längs- gående fall. Cykelbanan är nu lutad in mot gångbanan, så att det bildas ett veck i mitten, men vi kan behöva komplettera med ett par brunnar till, säger Mats Johansson, projektledare.

Rännan mellan gång- och cykelbanan kommer därmed bli kvar, men man ska försöka minska den och flytta den närmare mittlinjen.

Men ingen vill cykla genom vatten eller på is och därmed är poängen med en bredare cykelbana förlorad menar Krister Isaksson.

– I många fall får stads- och trafikplaneringen kompromissa, men i det här fallet är det rena förbiseenden. Man måste göra en höjdsättning och luta banan så att vattnet rinner av precis som på körbanan, säger Krister Isaksson.

Och inför bygget av den västra cykelbanan, som drar igång i april, kan det bli ändring.

– Då ska vi gå igenom projekteringen bättre för att se om vi kan få bort vattnet på något annat sätt, men jag kan inte lova något ännu, säger Mats Johansson.

Budgeten för bron ligger på 30 miljoner och trots eventuella kompletteringar så ser man ut att hålla den, menar Mats Johansson.

Jag cyklar här varje dag året om. Det är bra att det blivit en bredare cykelbana men tråkigt att man inte tänkt på att vattnet blir stående, säger Johan Alander.

Ska det aldrig bli rätt?krister isaksson, cykelexpert

Fakta

Andra cykelprojekt som får kritik

Cykeljouren som skulle rycka ut och hjälpa cyklister med att åtgärda små fel snabbt har komprimerats till en expertgrupp på trafikkontoret som ska utse, och hålla efter, utvalda cykelstråk.

Vid Hornsbergs strand står stolpar för nära, eller i, cykelbanan.

Längs Hägerstensvägen mellan Örnsberg och Axelsberg kommer cykelbanan att tas bort och cyklister hänvisas till bilvägen. Källa: cyklistbloggen ,trafikkontoret