ANNONS

Du får inte tillbaka pengar för SL-kortet

SL-kortet priset höjs till 2020. Datumet då höjningen sker.
Samma återbetalningsregler gäller som innan corona.
Trots skärpta reserekommendationer kring icke nödvändiga resor – SL har inte ändrat sina regler för återbetalning för biljetter som inte kan användas.
ANNONS

Många stockholmare, framförallt de som är 70-plus kan nu konstatera att SL-kortet som köptes i i januari februari var en riktigt dålig investering.

Den pågående coronapandemin har gjort att SL gått ut och avrått alla Stockholmare från onödiga resor mer kollektivtrafiken. För de som är 70 eller äldre gäller att inte röra sig ute alls för att skydda sig och andra från smitta.

Trots detta ändrar SL inte på återköpsreglerna för redan inköpta biljetter.

– Tillsvidare gäller de återköpsregler som finns, säger Helene Jakobsson, presstalesperson för SL.

Pengarna tillbaka för icke aktiverad biljett

Den som har en biljett som inte är aktiverad kan få pengarna tillbaka.

Har man dock börjat använda ett åkkort som har en längre giltighetstid än 90 dras en summa av för varje dag som kortet har varit giltigt.

– Det är klart det kommer frågor och synpunkter om det här. Man kan få hjälp med det via SL:s kundtjänst, säger Helene Jakobsson.

Fick tillbaka bråkdel av investering

Reglerna gillas dock inte av alla.

– Vansinnigt, skriver en läsare till Mitt i.

ANNONS

Läsaren köpte sitt årskort för 9 500 kronor för tre månader sedan men kunde bara använda det en halv månad. Efter SL:s avdrag fick hon tillbaka 1 900 kronor för investeringen på nästan 10 000 kronor.

”Det här är rent förskräckligt”, skriver hon.

Här är SL:s återköpsregler.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Vallentuna direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.