Angelo, 85, är äldste deltagaren i Midnattsloppet

Angelo Redaelli har sprungit alla midnattslopp
Angelo Redaelli i Midnattsloppets specialtröja. Bilden är från 2018.
Angelo Redaelli, 85 är äldst av alla som springer Midnattsloppet. Han har varit med i alla lopp och på lördag springer han för 38:e gången.
– Det är det roligaste loppet, det är så mycket folk säger han.

Med sina 85 år är Visättrabon Angelo Redaelli den äldste deltagaren i Midnattsloppet. Att han skulle vara med i år också var självklart.

Det är det bästa loppet. Midnattsloppet har en speciell tjusning på något sätt.

Angelo Redaelli.

– Det är det bästa loppet. Jag har sprungit många marathon och andra lopp. Men Midnattsloppet har en speciell tjusning på något sätt. Det är så spännande med mycket folk och jag tycker om när man springa vid Sofia kyrka där de har tänt marschaller och släckt alla lampor. Det är något speciellt med det här loppet, säger han.

Han har 49 maror och ett gäng Lidingölopp i bagaget, men det är Midnattsloppet som ligger närmast hjärtat. Han har varit med sedan starten och i år gör han sitt 38:e lopp.

– Vi är ett tiotal som sprungit alla år. Jag känner alla nu, säger Angelo Redaelli.

Springer med barn och barnbarn

När Mitt i pratar med honom på torsdagseftermiddagen har han varit ute och tränat, och tycker att formen känns bra.

Vad är målet för lördag?

– Jag springer på runt 1,5 timme. Mitt rekord är på 34 minuter, men det var för många år sedan.

Numera har Midnattsloppet blivit en familjefest, han springer tillsammans med barn och barnbarn.

– Vi brukar vara tolv stycken, men några verkar göra annat på lördag.

Angelo Redaelli har sprungit alla midnattslopp

Angelo Redaelli brukar springa i skogen från Visättra till Sundby gård och tillbaka.

Tränar i Visättraskogen

Till vardags springer Angelo från hemmet från Visättra till Sundby gård och tillbaka, En runda på 7-8 kilometer. Han brukar springa fyra gånger i veckan.

– Det är fint att springa här. Bra backar att träna i.

Vad har du för tips till dem som springer för första gången?

– Det gäller att ta det lugnt i början och inte hetsa upp sig. Sedan kommer man undan för undan. När man tränar inför loppet räcker det att springa distanser på under 10 kilometer. Lite backträning och intervaller är det som gör det.