Ångrade sig om machogris

Bellmans Ulla Winbladh är baserad på den verkliga kvinnan Maria-Kristina Kiellström som sägs ha varit arg över hur hon framställts i hans texter. Nu porträtteras hon av Stina Bengs från Vallentuna,
Bellmans Ulla Winbladh är baserad på den verkliga kvinnan Maria-Kristina Kiellström som sägs ha varit arg över hur hon framställts i hans texter. Nu porträtteras hon av Stina Bengs från Vallentuna,
Trist och högtravande machotrams.

Så avfärdade sångerskan Stina Bengs skalden Bellman.

Nu sjunger hon själv Bellmans musik på Sunnanskog – i rollen som Ulla Winblad.

Iförd hatt, livstycke och lång linkjol sjunger Vallentunabon Stina Bengs Fredmans Sång 5:111 hemma i Tarby: ”Så slår min Glock nu locket till uppå sitt stop och vandrar varthän, jag icke veta vill … Gutår! Jag dig ej klandrar.”

– Det blir vackert i mig när jag hör det, det är poesi, säger hon.

Den 14 april ger hon och sångaren Mikael Wernström en entimmesföreställning med Bellmans musik på kursgården Sunnanskog i Frösunda.

Trots att Stina Bengs är rotad i den svenska vistraditionen – hon växte upp med Taube och Dan Anderssons musik – har hon alltid avfärdat Bellman.

– Han var en riktig machogris tyckte jag, säger hon.

Så tyckte hon ända tills hon fick frågan om hon vill sjunga Bellmans visor tillsammans med Bellmantolkaren Mikael Wernström. Då tog hon reda på mer och insåg att det inte var Bellman hon ogillade, utan raden av manliga uttolkare som alla sjöng på samma schablonmässiga sätt.

– Jag började googla och hittade en tjej som sjöng Bellman. Jag hörde poesin i texterna och då blev jag helt såld, säger hon.

Tillsammans med Mikael Wernström gör hon nu sitt andra framträdande. I höstas var de på Stallmästaregården i Stockholm.

Nu är det dags för lantligare Sunnanskog, en stor röd kursgård med gammaldags inredning, att bli rum för föreställningen som innehåller både sång och dialog.

– Jag gillar när det finns en röd tråd genom allt, säger Stina Bengs.

Föreställningen vill också visa Bellmans hela musikaliska bredd. Från det vackra mjuka erotiken i ”Glimmande nymf” till döden och det hejdlösa supandet i 1700-talets Stockholm. Men också det folkliga, busiga och burleska Fredmans epistel 67 där man gör sig i ordning för en vild festkväll.

Fakta

Från afrikanskt till lappkåta

… är verksam som sångerska och samtalsterapeut.

Hon började sjunga sydafrikanskmusik och framträdde med gruppen Ngoma (trumma på swahili).

Hon sjungit Dan Anderssons i den stora lappkåta som finns på hennes tomt.

Hon kan kula och nu planerar hon en Edith Piaf-förställning tillsammans med gruppen Medley.