Anita fick betala för sopor hon inte slängt

På en månad blev Anita Carlsson registrerad för över 120 kilo mer sopor än vad hennes egen kontrollvägning visade.
På en månad blev Anita Carlsson registrerad för över 120 kilo mer sopor än vad hennes egen kontrollvägning visade.
Sedan i höstas kontrollväger Anita Carlsson alla sopor på mammas gamla hushållsvåg hemma i köket.
Sedan i höstas kontrollväger Anita Carlsson alla sopor på mammas gamla hushållsvåg hemma i köket.
”Vi sorterar och återvinner det mesta så det brukar bara bli några påsar”, säger Anita Carlsson.
”Vi sorterar och återvinner det mesta så det brukar bara bli några påsar”, säger Anita Carlsson.

Sedan sommaren 2012 är soptaxan i Stockholm viktbaserad. När varje kilo kostar ska stockholmarna bli motiverade att sopsortera, är tanken.

Men systemet är långtifrån vattentätt. Redan hösten 2012 skrev Lokaltidningen Mitt i en serie artiklar om felaktig sopvägning, efter att klagomålen strömmat in till trafikkontoret.

Sedan dess har Stockholm Vatten tagit över ansvaret. Men problemen fortsätter. Inte minst på Diakongränd i Sköndal.

– I höstas fick jag höra att min granne hade problem med felvägda sopor. Själv hade jag autogiro och tänkte inte så mycket på vad det kostade. Men när jag kollade min faktura reagerade jag på hur hög den var, säger Anita Carlsson, 72.

Sedan dess väger hon varje soppåse på sin mammas gamla hushållsvåg i köket. Totalvikten för varje tvåveckorsperiod för hon noggrant in i almanackan. Den 9 februari står det: 3,56 kilo. Och 23 februari: 4,4 kilo. Men på hennes kundsida hos Stockholm Vatten står det 60,5 kilo respektive 69,5 kilo. Drygt 120 kilo mer!

– Det går inte ens att få in 60 kilo i vår tunna. En gång hade vi tio kilo och då kunde vi knappt stänga locket.

Efter att ha begärt ut alla registrerade vikter från 2012 krävde Anita Carlsson 2 000 kronor tillbaka från Stockholm Vatten. Nu slipper hon betala den senaste räkningen. Men orsaken till den felaktiga vikten är fortfarande en gåta.

Mitt i Söderort har utan framgång sökt entreprenören Liselott Lööf AB för en förklaring.

Två av Anita Carlssons grannar är också drabbade. Ingemar Moberg blev enligt egna kontrollvägningar debiterad 30 kilo för mycket förra kvartalet. Han har också krävt pengarna tillbaka.

– Det är inga stora pengar det handlar om, men det ska inte vara så här. Uppenbarligen är något galet med systemet, säger han.

Cecilia Sturén Eklund, kommunikatör vid Stockholm Vatten, säger att varje klagomål utreds i samråd med entreprenören.

– Handlar det om uppenbara fel får kunden naturligtvis tillbaka pengar. Men ärenden där man klagar på ett halvt kilo hit och dit kan vara svårare att avgöra.

Hon har inget svar på hur vikterna kan bli så fel som i Anita Carlssons fall.

– Det råd jag kan ge är att alltid titta på de räkningar man får. Oavsett bransch kan det ju uppstå tekniska fel.

Mats Lindqvist (MP), ordförande i avfallsnämnden, förvånas över problemen i Sköndal.

– Vi ser inte att det har varit några större problem med det här systemet.

Varken Stockholm Vatten eller entreprenören kan förklara felaktigheterna.

– I så fall behöver man göra en uppföljning. Jag ska be Stockholm Vatten att se över det här.