Anmälde sig själv för miljöbrott när hon inte hittade tömningsstation

I Vaxholms hamn var tömningsstationen markerad som trasig länge, fas den i själva verket var hel. Nu är har det fått rätt markering på Transportstyrelsens karta.
I Vaxholms hamn var tömningsstationen markerad som trasig länge, fas den i själva verket var hel. Nu är har det fått rätt markering på Transportstyrelsens karta.
Båtägare har hört av sig till Mitt i och berättat att Transportstyrelsens karta över hela och trasiga båttömningsstationer inte alltid stämmer.

Transportstyrelsen: "Det finns inget som är bättre i dagsläget".

Båtägaren Charlotte Ljung kunde inte hitta någon fungerande tömningsstation för båttoalett i Södra Roslagen förra året. Till slut valde hon att tömma toan i havet, långt ute på en fjärd. Men hon anmälde sig själv för miljöbrott för tilltaget.

Tömningsstationerna är alldeles för få, tycker hon.

– Det är ett problem. Jag vill gärna följa lagen man jag kan inte riktigt, säger hon.

Hon är en av de läsare som hör av sig angående Mitt i:s artikel förra veckan om tömningsstationer för båttoaletter i Österåkers och Vaxholms vatten.

Läsarna säger att Transportstyrelsens webkarta inte fungerar som den ska. Kartan, där såväl båtägare som hamnansvariga kan gå in och markera om en station fungerar eller inte har barnsjukdomar. Det finns exempel på att stationer som fungerar är markerade som trasiga. Till exempel var det så i Vaxholms hamn i förra veckan – nu har den dock markerats som hel.

På andra ställen får stationerna stå trasiga länge utan att åtgärdas.

Lina Petersson, sakkunnig i båtmiljö Transportstyrelsen är medveten om att den nya kartan inte är helt korrekt.

– Det här är användarnas eget verktyg och upp till dem som använder det att göra det så bra som möjligt. Men det kanske inte riktigt spridit sig till alla och man kanske inte har koll på om det är grön eller rödmarkerat på rätt sätt, säger hon.

Sommaren 2016 är ett testår. Informationen om den nya kartan har kanske inte nått alla menar Lina Petersson.

– Vi vet att det inte är hundra procent korrekt. Men finns inget som är bättre i dagslaget. Vill ha ett öppet system och vi skulle inte kunna göra detta utan båtägarnas hjälp.

Hur har ni informerat om kartan?

– Vi har kontaktat kommunerna och bett dem att få hjälp att sprida information.

Lina Peterson tror på sikt att kartan ska driva hamnarna att hålla efter sina tömningsstationer och laga trasiga stationer snabbare.

– Det bli badwill för hamnen om en station är rödmarkerad länge, säger hon.

Men precis som båtägaren Charlotte Ljung anser Lina Petersson på Transportstyrelsen att det behövs fler båttömningsstationer.

– Båtägarna vill göra rätt, säger hon.

Charlotte Ljung, som anmälde sig själv för miljöbrott förra året har inte blivit kontaktad för förhör eller liknande.