Anmälningar om klotter ökar

När medlemmarna i bostadsrättsföreningen själva klottersanerade väggen använde de inga kemikalier. ”Vi har ju planterat stockrosor och andra växter här. De är tänkta att försvåra för klottrarna”, säger Thomas Eriksson.
När medlemmarna i bostadsrättsföreningen själva klottersanerade väggen använde de inga kemikalier. ”Vi har ju planterat stockrosor och andra växter här. De är tänkta att försvåra för klottrarna”, säger Thomas Eriksson.
Trots flera anmälningar om att väggen var nedklottrad hände ingenting. Därför har Brommabon Thomas Erikssons bostadsrättsförening två gånger själva låtit sanera en offentlig vägg.

Stockholm

Förra året fick Stockholms stad in 630 anmälningar om klotter i Bromma. Här har det skett mer än en fördubbling av anmälningarna sedan 2012.

– Jag upplever att klottret har exploderat under de senaste två åren. När jag går från Mariehäll via Solna och Sundbyberg in till Karlbergskanalen i stan ser jag klotter hela i tiden. Till och med papperskorgar är nedklottrade, säger Brommabon Thomas Eriksson.

Två gånger i år har personer från hans bostadsrättsförening anmält klotter vid en vägg nära Tvärbanan. Anmälningarna har gått till Stockholms stad och inga åtgärder har skett, enligt Thomas Eriksson.

– När jag talade med stadsdelsförvaltningen och andra på Stockholms stad fick jag inga besked. Efter tre veckor beslutade bostadsrättsföreningens styrelse att bekosta en sanering.

En saneringsfirma gjorde jobbet som kostade föreningen 5 000 kronor. I slutet av maj var samma yta nedklottrad på nytt.

– Vi anmälde det via Stockholms stads app, men fick ingen återkoppling. I stället gjorde jag och en till person jobbet med hjälp av slippapper och stålborstar.

Stockholms stad har skickat anmälningarna vidare till SL.

– Klotter på denna mur är SL:s ansvar, säger Ann-Charlotte Österberg, gatudriftsingenjör på trafikkontoret.

SL lägger i sin tur ansvaret på entreprenören Arriva.

– Vår målsättning är att klotter ska vara borta 24 timmar efter att vi fått in anmälan. Två veckor är för lång tid. Saneringen kan försvåras vintertid om det är minusgrader och det kan vara en faktor, säger Christian Hoffmann på SL:s presstjänst.

Att ärendet hamnat mellan stolarna blir klart när Mitt i får besked från Arriva om att de inte fått anmälningarna om väggen som staden skickade vidare till SL.

Stockholms stads ”tyck till-app” har lett till fler anmälningar, men det finns också en faktisk ökning av klottret.

– Vi märker en ökning. Så fort vi sanerat klotter någonstans så dyker det upp på samma ställe på nytt, säger Anders Porelius, press­ansvarig på trafikkontoret.

Stockholms stad har tagit bort den så kallade nolltoleransen mot graffiti och har börjat sätta upp lagliga graffitiväggar. Den inställningen leder till mer klotter på allmänna platser, tror Thomas Eriksson.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ser inget sådant samband.

– Det finns mycket forskning om det här. Man kan inte visa något direkt samband mellan lagliga väggar och mer klotter i samhället.