Många har anmält företaget till Konsumentverket

Denny Lorentzen och tusentals andra gravrättsinnehavare i Stockholm har fått ett erbjudande som liknar en faktura från företag som erbjuder gravtvätt. Kyrkogårdsförvaltningen nerringd och många anmälningar till Konsumentverket
Denny Lorentzen är en av tusentals stockholmare som fått erbjudandet, som liknar en faktura. Hans mamma vilar på Skogskyrkogården.
Kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm är nerringd och Konsumentverket har fått mängder av anmälningar mot företaget som erbjuder gravtvätt.
Mitt i har försökt nå företaget, men har mötts av tystnad.

Sedan i början av februari är kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm nerringd av personer fått ett erbjudande om ”gravtvätt” från företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB.

Erbjudandet är mycket likt en faktura. Någon broschyr eller annan information om företaget finns inte med i utskicken. Det framgår inte heller när gravtvätten ska ske, om man betalar.

Hittills har 18 personer, både från Stockholm och andra håll i landet, anmält företaget till Konsumentverket (KO). De tycker att erbjudandet är vilseledande. För flera av dem tog det tid att förstå att de inte var tvungna att betala.

”Detta är förkastligt”

Inom lagens ramar eller inte? Konsumentverket har ännu inte fattat något beslut.

– De konsumenter som anmält upplever att erbjudandet de fått ser ut som en faktura och är lätt att missuppfatta. Vi har ännu inte fattat beslut om vi ska öppna ett tillsynsärende eller inte, säger Ida Hallberg, jurist på KO.

Flera av anmälarna är upprörda över att företaget vänder sig till människor som förlorat nära och kära.

”Om man är en äldre människa som blivit av med sin hustru eller man som ligger begravd är det väldigt lätt att man betalar vad man tror är en faktura … Jag tycker detta är förkastligt”, skriver till exempel en man.

Svårt att nå företaget

Mitt i har upprepade gånger försökt nå företaget, via mejl och det mobilnummer som står på utskicket.

Vid det första tillfället svarade en man som uppgav att han arbetade vid kundtjänst. När Mitt i bad om att få prata med en ansvarig för företaget uppgav han att han inte kunde uppge det av rädsla för att ”det ska bli fel”. Mitt i uppmanades att mejla frågor i stället. ”Då svarar han säkert dig”.

Efter samtalet har Mitt i både mejlat, ringt och sms:at företaget, hittills utan att få svar.

Fakta

Så här skriver några av dem som anmält till KO

Mitt i har tagit del av de anmälningar som kommit in till Konsumentverket. Här är utdrag ur några av dem:

”Jag tror att personer lätt kan luras att betala fakturan eftersom ordet erbjudande inte framgår tydligt”.

”Då det emotionellt ligger nära till hands för efterlevande att inte ifrågasätta skötsel av gravarna så betalar man … Det är mycket fult.”

”Om man är en äldre människa som blivit av med sin hustru eller man som ligger begravd är det väldigt lätt att man betalar vad man tror är en faktura”.

”Det är mkt vilseledande, inte minst för den som inte ser liten stil så bra”.

”Det är mycket otydligt vari tjänsten består som de vill att jag ska betala dem för. När, hur och av vem skall tjänsten utföras?”

 

 

Källa: Konsumentverket