Anooni lägger ner sin hemtjänstverksamhet

Äldre äldrevård pensionär
Arkivbild.
Från och med 16 januari slutar företaget Anooni med hemstjänt på dagtid i Upplands Väsby men kommer fortsätta att driva nattlarmet. Anledningen är det nya digitala systemet för tidrapportering hos kunderna.

Under hösten har kommunen infört ett nytt digitalt system för att hemtjänstföretag ska stämpla in och stämpla ut vid besök hos kunder. Det är anledningen till att företaget Anooni nu valt att säga upp sitt kontrakt gällande hemtjänst dagtid med kommunen från och med årskiftet. Verksamheten var inte längre längre lönsam, menar företagets VD Nadia Mottaghi.

– Nya modellen gör att vi inte kan driva verksamheten långsiktigt, skriver Nadia Mottaghi i ett mail.

Det är något som förvånar avdelningschef för äldreomsorgen Mona Lindgren. Hon menar att det nya systemet är under omarbetning men att digital tidmätning knappast är något ovanligt inom hemtjänsten idag.

– Vi är definitivt inte först med tidmätning, de flest grannkommuner har kört i flera år. Det är viktigt för att säkerställa att kunder får den tid de har rätt till och att de har rätt avgift, säger Mona Lindgren.

I Upplands Väsby sjösattes det nya systemet skarpt i drift den 1 november men företagen har haft möjlighet att testköra i några månader och fått utbildning. Kommunen har haft diskussioner med berörda företag och en ökning av timpenning kommer att föreslås till social- och äldrenämnden i början av 2018.

– De flest företagen är redan vana vid tidmätningen men för andra blir det en omställning.

De kunder som haft Anooni som utförare har fått välja en annan utförare som tar över hemtjänsten efter den 16 januari då Anoonis avtal löper ut.