C vill att vinst används till Spårväg Ropsten

Centerpartiet kräver att Spårväg city dras till Ropsten.
Centerpartiet kräver att Spårväg city dras till Ropsten.
SL får ett rejält överskott i år – och frågan är nu vad pengarna ska användas till. Centerpartiet i Stockholms stad kräver nu att planerna på en förlängning av Spårväg city till Ropsten sätts i verket.

I höst tas den nya sträckan för Spårväg city, linje 7, i bruk. Den förlängs från nuvarande ändhållplatsen Kungsträdgården till T-centralen, och ska också få fler vagnar.

Planer finns även på att dra linjen hela vägen ut till Ropsten. De planerna vill nu Centerpartiet i Stockholms stad att SL genast sätter i verket – eftersom trafikförvaltningen går med 400 miljoner kronor i vinst.

– Spårväg city är nödvändig för att Norra Djurgårdsstaden, Östermalm och City ska kunna få en hållbar kollektivtrafikförsörjning. Nu när SL har historiskt god ekonomi kräver vi att man återupptar projekteringen, säger Karin Ernlund (C), gruppledare, i ett pressmeddelande.

Enligt Moderaterna i landstinget kommer SL att göra en vinst om 400 miljoner kronor 2018. Det är 150 miljoner mer än det resultatkrav om 250 miljoner som bolaget har på sig.

Det extra överskottet beror huvudsakligen på att biljettintäkterna ökat med 4,3 procent jämfört med samma period förra året, vilket motsvarar 85 miljoner kronor. Försäljningen har ökat, främst av 30-dagarsbiljetten.

Men en spårväg till Ropsten är en investering i mångmiljardklassen.

– Jag tror att Centerpartiet i stadshuset behöver en ekonomilektion. Och man kan inte använda överskott i driftbudgeten till investeringar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Trafikförvaltningens tjänstemän har nu fått i uppdrag att utreda exakt hur mycket pengar det kommer att landa i, och ”var de gör störst nytta för flest resenärer”.

– Det kan handla om att minska trängseln på vissa busslinjer, att göra mer för att minska stöket vid ombyggnaden av Slussen, eller stärka upp kollektivtrafiken där det byggs, säger han.

Tomas Eriksson (MP) välkomnar stadshuscenterns intresse för Spårväg city, men menar att det är ett utspel då SL:s överskott inte räcker långt i de här sammanhangen.

– Hoppas de kan få hela stadshuset att medverka till finansieringen. Det byggs mycket bostäder och arbetsplatser i Norra Djurgårdsstaden och vi kommer inte att kunna klara behovet av kollektivtrafik med bussar, säger han.