App, app, app, pendeltåget är försenat

Sent eller inställt? Nu lanseras en app som ska ge bättre information.
Sent eller inställt? Nu lanseras en app som ska ge bättre information.
Pendelresenärerna är missnöjda med informationen när tåg är sena eller inställda. Men nu kanske det blir ändring på det. En ny app lanseras som kan skicka push-notiser till telefonen om tåget inte kommer som det ska.

Är pendeln sen, är avgången inställd? Nästa vecka lanserar SL och operatören MTR en ny app som ska ge snabb info om störningar och tider. Den kallas Myheadsupp och lanseras den 21 januari.

Resenärerna ska kunna ställa in sin favoritresa och få push-notiser om den drabbats av förseningar eller är inställd. Det ska också gå att se i appen var pendeltåget befinner sig i realtid.

Sedan i höstas finns en webbsida, pendelkoll.se, där man kan se om tåget är i tid.

Och just information om förseningar är något som resenärerna efterfrågar, enligt de undersökningar som region Stockholms trafikförvaltning gör regelbundet.

Höstens siffror visar att den totala nöjdheten för pendeltåg har gått ned med sex procentenheter från 67 till 61 procent. Vad gäller tidhållningen är bara 41 procent nöjda mot tidigare 47 procent.

Dålig information om störningar

Men mest har missnöjet med störningsinformationen ökat. Tidigare var 54 procent nöjda, men enligt den senaste mätningen (i november) var siffran nere på 45 procent. Med den nya appen ska alltså informationen bli mycket bättre.

Så småningom är tanken att appen ska omfatta hela SL-trafiken.

Även SL:s egen app SL-biljetter ska utvecklas, så att man där kan köpa 30-dagars periodbiljett.

– Med detta tar vi ännu ett steg för att ge fler resenärer möjlighet att ha mer av SL direkt i mobilen. Vår förhoppning är att det ska bidra till bygget av en smartare och modernare trafik med resenärernas behov i fokus, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i ett pressmeddelande.