5-åring blev kvar ensam på stationen

Lidingöbanan är enkelspårig, vilket gör den extra sårbar för förseningar.
Lidingöbanan är enkelspårig, vilket gör den extra sårbar för förseningar.
Lidingöbanans dörrar smällde igen framför näsan på Andrea Gonzalez. Hon och babyn i barnvagn åkte iväg. Men hennes 5-åring som gått av blev ensam kvar på stationen.
- En mammas värsta mardröm, säger Andrea Gonzalez.

Det är snabba ryck på Lidingöbanan. Förarna är stressade och det är svårt att hinna av och på innan dörrarna smäller igen. Det tycker flera Lidingöbor som Mitt i pratar med.

Jag skrek som en galning

I tisdags morse var småbarnsmamman Andrea Gonzalez och hennes son med om en riktig skräckfärd från Gåshaga station. Strax före 8.30 på morgonen skulle hon går av tåget. Med sig hade hon barnvagnen med sin baby och sin 5-årige son. Hon såg till att sonen gick av först men när hon skulle gå av med vagnen gick dörrarna igen och tåget åkte.

– Jag skrek som en galning, säger hon.

En person inne i vagnen drog i nödbromsen och till slut stannade tåget vid återvinningsstationen och Andrea kunde hoppa av och återförenas med sonen.

–  Han var helt panikslagen. Han har inte vågat åka tåg efter det här, säger Andrea Gonzalez.

Hon har anmält händelsen som ett klagomål till SL. Stockholms Spårvägar AB, som driver Lidingöbanan beklagar det inträffade.

Björn Sylvén informationschef Stockholms Spårvägar.

Det är alltid olustigt när ett barn är inblandat

Björn Sylvén, informationschef på Stockholms spårvägar.

– Naturligtvis beklagar vi det. Sådant ska inte hända. Det är ju också alltid olustigt när ett barn är inblandat, säger Björn Sylvén, informationschef på Stockholms Spårvägar.

Han menar dock att klagomål av den här typen är ovanliga.

-– Min uppfattning är att huvuddelen av klagomålen handlar om passningen till tunnelbanan i Ropsten och att man inte hinner med den, säger han.

Men flera personer Mitt i pratar med vittnar om stress på Lidingöbanan.

– Man hinner inte alltid ut. Det har hänt flera gånger att dörrarna klämt min barnvagn, säger Johanna Anabalon, som säger att hon alltid ställer sig upp långt innan tåget stannar för att hinna ut.

Det stora flertalet vill hinna med tunnelbanan i Ropsten

Att det kan vara stressigt håller Björn Sylvén med om.

– Lidingöbanan är extra sårbar mot förseningar efter som så långa sträckor är enkelspåriga. Blir det försening någonstans så fortplantar det sig. Det stora flertalet vill hinna med tunnelbanan i Ropsten och blir arga när de får se baklyktorna på den när de kommer fram. Men det kommer att bi bättre när Lidingöbanan så småningom byggs ihop med Spårväg city, säger han.

Enligt honom har förarna inget krav på sig att komma iväg extra fort från stationerna.

Andrea Gonzalez tycker dock inte att stress räcker som orsak till att hennes son blev lämnad på stationen.

– Jag förstår att de är stressade. Men man ska inte behöva gå igenom något sånt här därför. Det här var en mammas värsta mardröm.

På ett år september 2016 till september 2017 har SL fått in 189 klagomål som rör Lidingöbanan. Enligt Björn Sylvén som läser klagomålen handlar de flesta om förseningar.

– Jag tror de flesta inte anmäler såna här saker men den här gången gick det för långt för mig. Jag vill inte att någon annan råkar ut för samma sak, säger Andrea Gonzalez.

Fakta

Så funkar dörrarna på Lidingöbanan

När du ska gå av Lidingöbanan trycker du på en knapp, då vet föraren att någon ska gå av. Men det är inte föraren som öppnar dörren. Det öppnas automatiskt.

När dörren är öppnas står den så i fyra sekunder. I dörrhålet finns in IR (infraröd) ljusstråle. Om ingen passerar den inom de fyra sekunderna stängs dörren. Om någon däremot passerar håller den öppet fyra sekunder till och så vidare.

Föraren kan dock själv både stänga och öppna dörrarna om det skulle behövas.

Dörrarna är dessutom skyddade med en klämlist av gummi. Om något skulle komma emellan kan tåget inte åka.

Källa: Stockholms spårvägar