ANNONS

Arrivas böter kan vara rekordhöga

När Arriva vann upphandlingen av kollektivtrafiken i norra Storstockholm var deras bud 33 procent lägre än det näst lägsta budet. Efter övertagandet i norrort förra året utbröt kaos i trafiken.
När Arriva vann upphandlingen av kollektivtrafiken i norra Storstockholm var deras bud 33 procent lägre än det näst lägsta budet. Efter övertagandet i norrort förra året utbröt kaos i trafiken.
174 miljoner kronor.

Så mycket fick Arriva till slut betala för kaoset förra vintern när man tog över kollektivtrafiken i norrort.

– Det är ett rekord vi helst hade varit utan, ­säger Suss Forssman Thullberg, SL.
ANNONS

Minst 130 miljoner, möjligen mellan 200 och 300 miljoner kronor. Så mycket skulle Arriva enligt avtalet betala för att man misslyckats med trafiken i Österåker, Vaxholm och Täby.

Det kunde Mitt i avslöja i oktober förra året. Ett år efter trafikkaoset och nästan ett halvår efter Mitt i:s granskning har Arriva och SL äntligen kommit överens. I början av februari skickade SL en räkning på 174 miljoner kronor plus tio miljoner i moms till Arriva.

Beloppet består till största delen av viten för trafiken i Norrort, men en del gäller även Arrivas trafik i västerort samt lokalbanorna. Men hur mycket som kommer från vilket avtalsområde säger sig inte SL kunna uppge.

Enligt Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL, kan det vara det största vitesbelopp som SL begärt av en leverantör.

– Men det är ett rekord vi helst hade varit utan.

Enligt henne var förhandlingarna innan man kom överens komplicerade och långdragna.

– Det har handlat om att avgöra hur långt Arrivas ansvar skulle sträcka sig.

Någon högre summa än 174 miljoner har aldrig förts på tal, enligt henne.

I stället har SL och Arriva kommit fram summan tillsammans, genom att diskutera vad som varit SL:s respektive Arrivas fel. Beloppet fastställdes kort innan räkningen gick ut.

ANNONS

Har Arriva bjudits på något eller fått något annat i gengäld?

– Nej, det har bara varit förhandlingar om vitena, vad jag vet. De har varit noggranna med att förhandlingarna bara handlat om det som har hänt.

Enligt Suss Forssman Thullberg finns ingen dokumentation av förhandlingarna och ingen dokumenterad överenskommelse. Bara fakturan. På den står att man ej uppyllt det så kallade Nöjd-kund-index samt ”ej utförd trafik”.

Däremot nämns inte dålig punktlighet och utbetalda rese­garantier – två poster som enligt avtalet och Mitt i:s beräkningar skulle kunnat kosta Arriva ytter­ligare drygt 37 miljoner kronor.

Enligt Arriva har man betalat fakturan på 174 miljoner och konstaterar att man är överens.

– Vi är glada att vi äntligen kommit i mål så vi kan blicka framåt i stället och koncentrera oss på trafiken, säger Peter Wattvil, presskommunikatör på Arriva.

Tog ni er vatten över huvudet?

– Med facit i hand skulle övertagandet ha skett längre fram på våren eller tidigare under hösten.

När Mitt i först avslöjade de obetalda vitena i höstas ville trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) inte svara på några frågor. Två veckor senare uttalade han sig däremot i ett pressmeddelande och sa då att han förväntade sig att vitena skyndsamt skulle krävas in. Förra veckan kom ett pressmeddelande där han förklarar att han varit tydlig mot operatörer som inte levererar.

En av alla drabbade resenärer som Mitt i talade med förra vintern var Sten Falk från Margretelund som arbetspendlar med buss 628. Han tycker att det är bra att Arriva fått betala, även om han tycker beloppet verkar vara i underkant.

– Jag tycker inte det är mer än rätt att de har fått betala. Det vore lite väl magstarkt annars.

Enligt honom flyter busstrafiken bra numera, även om tid­tabellerna blivit diffusare, som han utrycker det. Han upplever också att antalet resenärer är mindre nu än det var för ett år sedan.

– Vi är klart färre nu. Jag har stött på folk som börjat åka bil i stället.

Mitt i har förgäves sökt trafikförvaltningens chef Anders Lindström och trafikdirektör Ragna Forslund för en kommentar.

Jag tycker inte det är mer än rätt att de har fått betala.Sten Falk, pendlare

ANNONS