Färgerna ligger fortfarande framme, som om Evert Lundquist alldeles nyss lagt ett lager oljefärg på en duk. Som om tiden har stannat.

– Men det är inte en död plats. Tiden existerar här, rummet lever, säger Susanna Slöör, ordförande i stiftelsen som driver Evert Lundquists ateljémuseum.

Susanna Slöör är ordförande i stiftelsen som driver Evert Lundquists ateljémuseum.

Susanna Slöör är ordförande i stiftelsen som driver Evert Lundquists ateljémuseum.

Stefan Källstigen

Ateljén var Evert Lundquists arbetsplats under nästan 40 år och de första åren bodde han här. Familjen, med frun och konstnärskollegan Ebba Reutercrona och tvillingsönerna Hymme och Manne, flyttade så småningom in i huset intill.

Och 40 år av verksamhet har fyllt ateljén till brädden. Det känns väldigt intimt, ibland på gränsen till inkräktande, att kliva runt och titta på alla detaljer. Som den uppstoppade kaninen, lite tovig och skelögd, som ligger under trappan upp till sovloftet. Eller födelsedagsteckningar från barnen som blandas med Everts världskända oljemålningar.

Evert Lundquist flyttade in i ateljén på Drottningholm 1953 och verkade här fram till sin död 1994.

Evert Lundquist flyttade in i ateljén på Drottningholm 1953 och verkade här fram till sin död 1994.

Stefan Källstigen

Här finns också små meddelanden från konstnären, både till sig själv och till besökaren. "En lätt ockra (mörkare till höger)" står det på en lapp intill färgtuberna.

Ateljén står orörd efter Evert Lundquists död. Färgerna ligger fortfarande framme.

Ateljén står orörd efter Evert Lundquists död. Färgerna ligger fortfarande framme.

Stefan Källstigen

– Han fick förändringar i gula fläcken och lapparna var antagligen ett sätt att orientera sig. I sitt sena måleri kunde han bara ana färgerna och fick måla utifrån ett inre gehör, säger Susanna Slöör.

Försvunnen

I ateljén finns också spår av sorg. En lapp på väggen förkunnar att "den man älskar dör aldrig, han–hon bara avlägsnar sig". Och på ett bord står ett inramad foto på en allvarlig pojke.

Det är Hymme, den ena sonen, som försvann en sommardag 1965. "Var ej ängsliga. Puss." ska det ha stått på det vykort han enligt nyhetsrapporter om händelsen skickat till sina föräldrar från Göteborg. Han skulle vidare upp till Gerlesborgs konstskola i norra Bohuslän, men sågs aldrig igen.

Hymme Lundquist försvann en sommardag 1965 när han var 18 år.

Hymme Lundquist försvann en sommardag 1965 när han var 18 år.

Stefan Källstigen

Samma dag och i samma trakt försvann tre andra pojkar i en blå Volvo och detta olösta massförsvinnande, det så kallade Dahlsjöfallet, har omgärdats av många teorier och rykten genom åren.

– Det var förstås en enorm katastrof för familjen. Och jag tror det påverkade konsten mycket. Everts lust för en internationell karriär avstannade där, säger Susanna Slöör.

Familjemuseum

Evert Lundquist avled 1994 och han var själv drivande i att hans orörda ateljé skulle bli museum för hela familjens konst.

– Han var väldigt noga med det. Ebba, Hymme och Manne – alla är representerade här, säger Susanna Slöör.

Evert Lundquist var professor vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm mellan 1960 och 1970.

Evert Lundquist var professor vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm mellan 1960 och 1970.

Stefan Källstigen

Två timmar varje söndag under sommaren är ateljén öppen. Knappa öppettider och väldigt begränsad marknadsföring gör att museet är lite hemligt, där det ligger i utkanten av parken.

– Men folk hittar hit ändå. Det finns en internationell publik som samlar på den här typen av ateljéupplevelser. De tickar av den här, som fågelskådare, säger Susanna Slöör.

Och få besökare lämnas oberörda när de kliver över tröskeln.

– Det går fortfarande en rysning över mig när jag kliver in här. Det går aldrig över.

Ateljén ingår i världsarvet Drottningholm och ligger i parkens utkant nedanför Kina slott.

Ateljén ingår i världsarvet Drottningholm och ligger i parkens utkant nedanför Kina slott.

Stefan Källstigen