Min lokala hjälte

”Att lappa en taxi är som att fånga en iller”

Taxiförarna kör illa och bryter mot en rad trafikregler vid Medborgarplatsen och Stureplan – enligt polisen som nu kräver bättring.

– Polisen försöker stoppa det, men det hjälper inte. Kunderna finns här och då bryter man mot reglerna, säger en förare vid ett av de stora bolagen.

Förbjudna vänstersvängar, dubbelparkeringar och körning över heldragna linjer är bara några av de förbud som förarna bryter mot.

– Vi får in anmälningar mot taxibilar varje helg. Det är framför allt vid Stureplan och Medborgarplatsen som förarna är stökiga, säger Peter Ågren, chef vid Södermalmspolisen.

Polischefen menar att beteendet nu är så illa att någonting måste göras.

– Vi för ingen dialog med taxibolagen, men det kanske är den vägen vi måste gå. Stora bolag och mindre friåkare är enligt polisen lika goda kålsupare.

– Jag vill påstå att det är en yrkesgrupp som har mycket att göra i de egna leden när det gäller att höja trafikmoralen, säger Peter Ågren.

Taxiförbundets direktör Thomas Winskog håller inte alls med om att det generellt saknas en moral hos förarna.

Åtminstone inte hos de stora bolagen.

– Däremot tror jag att de mindre friåkarna inte bryr sig lika mycket om att skydda sina varumärken och oftare bryter mot lagar och regler i trafiken, säger han.

Men när Lokaltidningen Mitt i pratar med chaufförer på Stureplan låter det annorlunda. Flera vittnar om kaoset, oavsett bolag. Orsaken är den desperata jakten på kunder.

– Det är inte bara friåkarna, alla gör det och vi har alla fått böter. Men det spelar ingen roll, problemen kommer att fortsätta, säger en förare.

Även Stockholms stad har uppmärksammat problemet.

Trafikkontoret får många klagomål om taxibilar som slarvigt stannar till på olika ställen, men eftersom de inte parkerar någon längre stund får de sällan böter.

– Att lappa en taxibil är som att fånga en iller, säger Jan Prestberg vid trafikkontoret.

Taxiförbundet ser gärna att problemet uppmärksammas för att hitta en lösning.

– Vi ser gärna mer poliskontroller och tillsyn av taxi- bilar. Det skulle vara bra ur en preventiv synvinkel, säger Thomas Winskog.