Skjutdörrarna är låsta för den utan bokad plats. Innanför står Ali Haider och väntar på sina kompisar på väg till skolan. Han bor i Märsta och hyr en cykelbox i garaget.

– Jag tar pendeln in och hoppar sedan på cykeln till skolan, typ ibland när bussen är sen. Många av mina kompisar har sina cyklar här, de bor i Tensta och Rinkeby.

Det var ett års kö till boxen där han kan låsa in sin cykel. Där finns även eluttag för att ladda batteriet till en elcykel. Bland de vanliga parkeringarna är det däremot relativt tomt.

– De borde bygga fler boxar. Man vill skydda sin cykel. Min kompis blev av med sin här inne och folk har Rawbikes som kostar över 20 000.

I dag finns 323 cykelparkeringsplatser Odenplans cykelgarage, fördelat på 290 vanliga cykelplatser, 30 cykelboxar och 3 lastcykelplatser.

I dag finns 323 cykelparkeringsplatser Odenplans cykelgarage, fördelat på 290 vanliga cykelplatser, 30 cykelboxar och 3 lastcykelplatser.

Pekka Pääkkö

Södra station

Det underjordiska garaget byggdes av Trafikverket 2016 i samband med Citybanan. Tanken var att det skulle bli tre cykelgarage i stan men bara Odenplan fick ett. Nu planeras det även ett vid Södra station.

Projektet kostade 73,5 miljoner kronor och medfinansierades av Stockholms stad.

– Syftet var en knutpunkt där man skulle göra det lätt att byta mellan olika färdsätt – tunnelbana, pendeltåg och cykel, säger Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

– Det går inte med vinst och det är inget vi heller förväntar oss den närmsta framtiden.

Ali Haider gillar cykelboxen han fick efter att ha stått i kö.

Ali Haider gillar cykelboxen han fick efter att ha stått i kö.

Pekka Pääkkö

Nyligen meddelade staden att det ska byggas ytterligare 4 000 nya cykelparkeringar, främst utomhus. Cyklingen över tullarna har mer än fördubblats de senaste 15 åren, enligt Miljöpartiet.

Men i garaget på Odenplan står fortfarande drygt hälften av de 290 cykelställen tomma.

– Tanken var väl att man skulle åka kollektivt, byta till cykeln och ta sig till sin målpunkt. Men ofta vill man ställa cykeln så nära sin målpunkt som möjligt, säger Lotta Hänsel, avdelningschef vid Stockholm parkering som sköter garaget åt staden.

– Anläggningen gör ju störst nytta om den används mer. Men vinst har nog inte varit prioriteringen, tanken är att den ska vara till nytta för cyklisterna.

15 procent av abonnenterna bor inne i stan, 85 procent utanför. 

De 30 boxarna och tre platserna för lådcyklar är upptagna. Kötiden för en box ligger nu på runt två år, vilket kan minska något då åtta nya boxar är på ingång.

Cykelgaraget vid Odenplan byggdes 2016 när Citybanan drogs. Det var ett samprojekt mellan Trafikverket och Stockholms stad för att möta det ökande antalet cyklister.

Cykelgaraget vid Odenplan byggdes 2016 när Citybanan drogs. Det var ett samprojekt mellan Trafikverket och Stockholms stad för att möta det ökande antalet cyklister.

Pekka Pääkkö

Få stölder

Det har hänt att hyresgäster fått sina cyklar stulna men det är ovanligt, enligt Stockholm parkering. Ingen av de hyresgäster Mitt i pratar med upplever garaget som otryggt.

– Nej, jag är oftast här på morgnarna och efter skolan, säger Ali Haider.

Matbudet Harry Brar från Alby håller med. Hans kollega fick sin nya elcykel stulen när han parkerade på gatan i city över en natt. Själv parkerar han aldrig utomhus.

– Det här är jättebra. Jag blev erbjuden en plats i Grevgaraget men det här är mycket närmre kollektivtrafiken. Men jag skulle önska fler boxar, har köat för en rätt länge nu.

Elcyklar och lastcyklar har blivit betydligt vanligare på senare år, enligt trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

– Vi överväger att minska antalet vanliga cykelparkeringar till förmån för fler cykelboxar och lådcykelplatser. Elcyklar och lådcyklar har gjort att nya grupper har hittat till cykelstråken. Det är en utveckling som vi vill uppmuntra.

I gången mellan Odenplans nya station och garaget finns paketboxar för den som vill beställa till och hämta ut sina paket på vägen.

I gången mellan Odenplans nya station och garaget finns paketboxar för den som vill beställa till och hämta ut sina paket på vägen.

Pekka Pääkkö