Åtta fartsyndare stoppades av polis

Polisen gör sina kontroller på en känslig plats i Österåker.  arkivbild
Polisen gör sina kontroller på en känslig plats i Österåker. arkivbild
Åtta fortkörare togs då polisen gjorde hastighetskontroller i Österåker förra tisdagen.

– Vi har haft en hel del rätt svåra olyckor, säger Klas Lundström från trafikpolisen i Roslagen.

Det var förra tisdagsförmiddagen som Roslagspolisen höll hastighetskontroll på väg 276 mot Åkersberga i höjd med Stava backe.

Åtta fartsyndare blev resultatet. Och det kunde ha blivit ännu fler, enligt polisens statistiker Eva Persson.

– Poliserna stod där mellan tjugo över tio och tjugo i tolv. Det är ganska kort tid och det var heller inte så många poliser där, säger hon.

Siffran kan jämföras med förra kontrollen på samma plats den 13 november. Då togs nio bilister togs på ungefär en timme.

Enligt trafikpolisen Claes Lundström är platsen där poliserna ofta väljer att stå en känslig punkt. Det är en dubbelfilig väg, nedförsbacke och folk har ofta bråttom hem vilket leder till att hastigheten ofta blir högre än tillåtna 90 km/h.

– Dels i slutet av Stava backe, dels vid utfarten till Sjöbergsvägen. Där har det hänt en del allvarliga olyckor, säger han.

På 276:an, som sträcker sig mellan E18-avfarten till Norrtälje, har det hittills i år skett 32 olyckor. Det kan jämföras med 28 under samma period förra året. Två personer har avlidit i olyckor på vägen och hela 46 har skadats.

Personer som bor nära nästa parallellväg en bit söder ut, alltså 274:an mot Vaxholm, har sedan en tid tillbaka stridit för att man ska sänka den högsta tillåtna hastigheten där.

För två veckor sedan beslutade länsstyrelsen att inte gå på de boendes linje och i stället följa Transportstyrelsens beslut: att behålla 90-gränsen.

På den sträckan har en person avlidit i år och 15 olyckor inträffat. Men kanske har medvetenheten ändå blivit större. Förra året inträffade hela 32 olyckor på samma sträcka och tidsperiod.

Enligt Claes Lundström är den stora skillnaden mellan de båda vägarna att 274:an inte är dubbelfilig.

Och det stora problemet är, enligt honom, inte hastigheterna utan att de inte följs.

– Egentligen behövs inte gränsen sänkas. Vägen är bra och sikten är bra. 90 är en bra hastighet om man håller den, säger han.