Min lokala hjälte

Aurora satt i vagnen som krockade med nedfallna trädet

– Det var otäckt. Det blev en rejäl smäll och gnistorna flög i en ljusbåge, som ett fyrverkeri. Jag trodde vagnen skulle välta, berättar Aurora Viklund som satt i olycksvagnen.
– Det var otäckt. Det blev en rejäl smäll och gnistorna flög i en ljusbåge, som ett fyrverkeri. Jag trodde vagnen skulle välta, berättar Aurora Viklund som satt i olycksvagnen.

SL och Lidingö stad hade rensat området kring Lidingöbanan, men ingen synade träden som stod på privat mark.

Förra fredagen krockade en spårvagn när ett träd föll över spåret.

– Jag blev väldigt rädd, ljudet av smällen sitter fortfarande i, säger Aurora Viklund som satt på tåget.

Aurora Viklund och hennes sambo gick på tåget i Käppala. De satte sig längst fram, precis bakom föraren.

I en kurva på väg till stationen i Brevik hördes en kraftig smäll. Hela tåget började skaka.

– Genom fönstret såg vi hur det slog en massa gnistor utanför, som ett fyrverkeri. Det var jätteobehagligt, vi trodde att vagnen skulle välta för det kom ju i sådan fart, säger Aurora Viklund.

Föraren hade i mörkret inte sett trädet. När tåget körde in i det kastades en bit av det upp i luften och skadade tågets tak.

Chauffören som kom ut till passagerarna var chockad, men han och de fem passagerarna klarade sig utan fysiska skador.

Eftersom strömledningen slagits ner fanns risken att banan kunde vara strömförande. Alla fick sitta kvar i vagnen och vänta en timme medan räddningspersonal såg till att det var säkert att gå ut.

Aurora berömmer lugnet och professionaliteten som föraren och konduktören visade vid den dramatiska situationen.

– Båda är unga och hade precis börjat på jobbet men de tog verkligen hand om alla och såg till att alla mådde bra. Jag hoppas föraren mår bra i dag, smällen var nog värst för honom, säger Aurora Viklund.

På lördagsmorgonen gick Lidingöbanan som vanligt igen. I söndags blåste ytterligare ett träd ner över spåret vid Larsberg, men tack vare att det nu är dubbelspår på sträckan kunde trafiken flyta på medan trädet togs bort.

Över hela Lidingö föll under helgen många träd. Eva Robins, park- och naturförvaltare på Lidingö stad, berättar att kommunen fått ett 20-tal anmälningar efter stormen som gällt olika stormfällda träd.

Hon var också med i arbetet då kommunen, SL och Stockholms spårvägar noga granskade växtligheten kring spåret under tiden Lidingöbanan inte trafikerades.

– Det är ett arbete som fortsätter. Vi har haft en diskussion med SL och Stockholms spårvägar innan de började köra Lidingöbanan. De har fått röja träd på stadens mark så att det skulle kunna köras säkert, säger hon.

Många träd får fortfarande växa i närheten av spåret, men dessa ska vara kontrollerade och i gott skick.

Fast det gäller inte på sträckor där träd nära spåret står på privat mark.

SL:s pressinformatör är osäker på vem som har ansvar för att granska privata träd. Stockholms spårvägars informationschef Björn Sylvén påpekar att spårvägar ofta går nära träd i stadslandskapet, som på Strandvägen till exempel.

Han menar att stormar med extrema vindar är omöjliga att skydda sig mot.

– Om jag förstår saken rätt är det svårt att gå in på enskilda tomter och kräva att träden ska tas ner inför en eventuell storm. Jag tror inte att trafikförvaltningen på SL har befogenhet att göra det, säger Björn Sylvén.

Om en ny storm kommer skulle Aurora Viklund inte vara rädd att sätta sig på tåget. Hon säger att hon känner förtroende för Lidingöbanan.

– Ja det gör jag. Det var väldigt läskigt, men man måste kunna ta sig någonstans och jag är nog en person somskulle göra det igen för att rädslan ska försvinna, säger hon.

Fakta

De ansvarar för Lidingöbanan

Lidingöbanan var formellt sett ett ”tåg” fram till 2009, då det klassades om och blev en spårvagn som går på egen banvall.

Storstockholms lokaltrafik, SL, är banoperatör och ansvarar för Lidingöbanan som anläggning. SL upphandlar också trafiken på banan genom att anlita en trafikoperatör.

Stockholms spårvägar AB är operatören som ansvarar för trafiken sedan starten i höstas.

Lidingö stad äger en stor del av marken som Lidingöbanan går på. Även SL och privata ägare äger mark i närheten av spårområdet på vissa sträckor.