Väsbyelever på lärorika äventyr i naturen

Eleverna får bland annat lära sig göra upp eld utan tändstickor.
Eleverna får bland annat lära sig göra upp eld utan tändstickor.
Varje år åker 3 100 Väsbyelever på en fullspäckad äventyrsdag i skogen. I Naturskolan får de lära sig vad man gör om en kompis går genom isen, hur man gör upp en värmande eld och om naturens betydelse för vår planet.

Magnus Söderlund är biolog och föreståndare för Naturskolan i Upplands Väsby kommun. Han berättar att de flesta elever kommer förväntansfulla och glada inför det stundande äventyret.

De äldre, lite mer morgontrötta eleverna kan däremot klaga över kyla eller hur långt de behöver gå.

– Det händer att de är lite motsträviga till en början. Därför är det så kul att se hur deras intresse väcks under dagen. När de ska gå hem på eftermiddagen så frågar de i stället om när de får komma tillbaka, säger Magnus Söderlund.

Magnus Söderlund, föreståndare. Foto: Privat

2002 var han med och startade Naturskolan. Syftet är att ge eleverna i Väsbys grundskolor kvalificerad utomhusundervisning i natur- och friluftsämnen samt hållbar utveckling.

– Naturen är grunden för hela vår existens, det är något många inte alltid förstår i dag. Förstår man hur naturen fungerar så blir man förhoppningsvis en ansvarstagande människa som värnar om naturen så att vi får en hållbar utveckling.

Käk över öppen eld och iskunskap

Varje år besöker drygt 3 100 Väsbyelever Naturskolan i Skeppartorp, beläget i naturreservatet Sättra. På schemat står bland annat lite mer teoretiska ämnen som djur- och naturlära men även mer praktiska som kanotpaddling, hur man lagar mat över öppen eld och hur man räddar en kompis eller sig själv ur en isvak.

– Det är de lite äldre eleverna som får prova på att sig upp ur en isvak. Man ser hur modiga de är och hur de växer flera meter efter att ha gjort det.

Jo då, föräldrarnas tillstånd krävs och eleverna har en livlina runt magen, lugnar Magnus Söderlund.

– Det är väldigt säkert.

Vill få fler att vistas i naturen

När han själv var barn var han och vännerna jämt ute och lekte i skogen. Det är något han upplever har gått förlorat i dag, kanske på grund av internet och mobiler. Med Naturskolan hoppas han att fler ska inspireras av att vistas i naturen.

– Alla barn kommer inte ut i naturen med sin familj. Förhoppningsvis kan det här inspirera dem att vara ute i naturen när de är lediga.

Naturskolan i Skeppartorp. Foto: Privat

Magnus berättar att arbetet tar mycket energi, men att han får mångdubbelt tillbaka.

– Det är jättekul med kontakten, både med gruppen och individen. Det händer att elever kommer fram och ger en spontan kram och säger att det var den bästa dagen någonsin i skolan.