Min lokala hjälte

Avgift och boendeparkering kan införas i förorten

I dag är det endast tillåtet att stå i två timmar på de flesta av bostadsgatorna i Husby och Akalla. Även i Kista gäller tvåtimmarsregeln på en del gator.
I dag är det endast tillåtet att stå i två timmar på de flesta av bostadsgatorna i Husby och Akalla. Även i Kista gäller tvåtimmarsregeln på en del gator.
Akalla, Husby och Kista tillhör ett område som får taxa 5.
Akalla, Husby och Kista tillhör ett område som får taxa 5.
Trafikkontoret vill ha nya parkeringsregler i när- och ytterförorterna. Bland annat föreslås att parkeringsavgifter och boendeparkering införs.

Men i Akalla, Husby och Kista kan det bli aktuellt först om tre år – trots p-kaos.

Syftet med de nya parkeringsreglerna är att öka antalet lediga parkeringsplatser och öka framkomligheten på Stockholms gator.

I måndags förra veckan presenterades förslaget på de nya parkeringsreglerna, som trafikkontoret i Stockholms stad lagt fram. Bland annat föreslås att delar av staden där det i dag är gratis att stå med bilen kommer att avgiftsbeläggas. Det kommer även att införas boendeparkering i närförorterna, som det är i dag i innerstaden.

Norra Järva tillhör ett område utanför närförort och får taxa 5 enligt förslaget, vilket innebär att det kommer att kosta 5 kronor per timme att parkera mellan klockan 7–19.

Boendeparkering föreslås att kosta 300 kronor per månad eller 20 kronor per dygn.

Bromma, som också får taxa 5, är en av stadsdelarna där de nya reglerna börjar gälla redan nästa år. I Akalla, Husby och Kista kan de nya reglerna tidigast införas om tre år.

– Efter tre år ska vi utvärdera om resten av taxeområde 5 behöver avgiftsbeläggas. Men det vi vet är att hela staden behöver regleras på något sätt eftersom hela staden växer, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Lokaltidningen Mitt i skrev om de nuvarande parkeringsreglerna i Järva i förra veckans tidning. Många som bor i stadsdelen upplever de nuvarande reglerna som orättvisa, då man endast får parkera bilen två timmar i taget under dagtid på gatorna.

Efter artikeln har vi fått många mejl från bilägare i stadsdelen som upprörs över de rådande reglerna. Många önskar att det införs boendeparkering nu, så det blir lättare att parkera.

– Varannan timme flyttas bilar någon decimeter för att inte riskera böter. Inte blir det mindre koldioxidutsläpp av det, säger en Kistabo.

”Ge oss en ”boendeparkeringsdekal” som ger oss tillstånd att parkera på gatorna och slippa tänka på att flytta bilen varje ” 2 tim”. Betalar gärna några hundra per mån för detta. Det måste finnas ett alternativ till de dyra garagen”, skriver en annan Kistabo.

Fakta

Beslut ska tas i juni 2016

Den 10 december ska förslaget om de nya parkeringsreglerna tas upp i trafiknämnden. Sedan ska det ut på remiss till över hundra instanser.

Kommunfullmäktige väntas ta beslut om de nya reglerna i juni 2016. Får de grönt ljus börjar omskyltningen att ske i slutet av nästa år, och det är också då de nya reglerna tidigast kommer att börja gälla.

Genomförandet beräknas kosta runt 200 miljoner kronor. Staden räknar med att kunna få in upp till 450 miljoner kronor mer om året till stadskassan med de nya reglerna.