Min lokala hjälte

Avgifter ska ge fler parkeringar i Spånga

<b>A</b>vgifter och boendeparkering ska göra det lättare att hitta plats.
<b>A</b>vgifter och boendeparkering ska göra det lättare att hitta plats.
Björn Karlsson.
Björn Karlsson.
Det dröjer fler år innan Spångas vägar får sådana här skyltar.
Det dröjer fler år innan Spångas vägar får sådana här skyltar.

Det är svårt att hitta en ledig parkeringsplats i Spånga. Med avgifter och boendeparkering tror politikerna att det blir lättare.

Men Spångaborna är skeptiska.

Björn Karlsson har parkerat under Spångaviadukten. Parkeringsplatsen är fullsmockad med bilar och han har haft tur som har hittat en ledig plats. Här får han stå i två timmar med p-skiva – och så ser det ut på många platser runt om i stadsdelen.

Men gratisparkeringens tid kan snart vara över. Trafiknämnden i Stockholms stad har tagit fram ett förslag på nya parkeringsregler. Enligt det kan även Spånga få parkeringsavgifter – men först på några års sikt.

– Det vi vet är att hela staden behöver regleras på något sätt eftersom hela staden växer. Med fler bostäder blir det fler bilar, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Syftet med avgifterna är att öka antalet lediga parkeringsplatser och öka framkomligheten på Stockholms gator. Björn Karlsson håller med om att det är ont om parkeringsplatser i Spånga, men tror inte att avgifter kommer att göra det lättare att hitta en ledig ruta.

– Det är väl bättre att de fixar fram fler parkeringsplatser. De bygger hus på varenda tom plätt, men glömmer att bygga parkeringsplatser. Det skulle vara bättre att de byggde ut staden på bredden i stället för att hela tiden förtäta, säger han.

Liknande reaktioner får vi från flera av de Spångabor vi pratar med.

– Det blir inte färre bilar för att de inför avgifter. Om jag lämnar bilen hemma får jag gå hem och hämta den efter jobbet för att kunna åka och hämta barnen. Då får jag jobba ännu kortare dagar, säger en man.

Förutom avgifter i ytterförorterna föreslår politikerna en utökad avgiftsperiod i innerstan. Om förslaget blir verklighet kommer det att kosta att parkera i innerstan mellan klockan 07 och 19.

På torsdag ska förslaget om de nya parkeringsreglerna tas upp i trafiknämnden. Sedan ska det ut på remiss till över hundra instanser.

Kommunfullmäktige väntas ta beslut om de nya reglerna i juni 2016. Får de grönt ljus börjar omskyltningen att ske i slutet av nästa år, och det är också då de nya reglerna tidigast kommer att börja gälla.

Genomförandet beräknas kosta runt 200 miljoner kronor. Staden räknar med att kunna få in upp till 450 miljoner kronor mer om året till stadskassan med de nya reglerna.

Fakta