Avloppstunnel kan kosta 200 miljoner mer

Anslutningen av Österåker och Vaxholm skulle ha beslutats redan efter förra sommaren.
Anslutningen av Österåker och Vaxholm skulle ha beslutats redan efter förra sommaren.
I höstas skulle det ha varit klart att Österåker och Vaxholm ansluts till reningsverket Käppala på Lidingö. Men flera medlemmar i Käppalaförbundet tyckte att de två kommunerna kom för billigt undan. Nu finns förslag att höja prislappen från 400 till 600 miljoner kronor.

– Om vårt förslag kommer att likna detta vet jag inte. Vi har inte pratat fullt ut med medlemskommunerna ännu och inte med Roslagsvatten heller, säger Andreas Thunberg, ny VD för Käppalaförbundet.

– Men det kan ge en fingervisning om förväntningen på nivåerna i vårt nya förslag.

Frågan handlar om hur mycket Österåker och Vaxholm ska betala för att få ansluta till reningsverket Käppala på Lidingö, när man nu börjat växa ur sina egna små lokala reningsverk.

Totalt beräknas projektet, komplett med sjöledningar och en underjordisk tunnel, samt anslutning till Vallentuna, kosta 1,1 miljard kronor.

I höstas var den tänkt att Österåkers och Vaxholm skulle bekosta 400 miljoner av detta, men sju av Käppalas medlemskommuner, däribland Täby, Solna och Sollentuna sa nej. De ansåg att det var för billigt och tillsatte därför en egen utredning – en  ”genomlysning” av ärendet.

– Det är klart att vi tittar på genomlysningen eftersom det är den som har föranlett omtaget, säger Andreas Thunberg.

400 miljoner växte till mer än 600 miljoner

Enligt utredningen som de sju kommunerna tagit fram vore det rimligare att Österåker och Vaxholm betalar 600 miljoner för anslutningen till Käppala. Dessutom anser utredarna att de två kommunerna ”bör bidra” till de 300 miljoner det kostar att ansluta Vallentuna.

I slutet av mars hoppas Käppalaförbundet ta fram ett förslag som alla medlemskommuner står bakom, och som man sedan kan presentera för Roslagsvatten som representerar Österåker och Vaxholm. Kommer man överens med Roslagsvatten kan frågan om anslutning och medlemskap beslutas av Käppalas förbundsstyrelse tidigast någon gång innan sommaren.

Är det negativt för projektet att det här inte blev klart redan i höstas?

– Det är självklart dåligt när tid går förlorad.

Kommer parterna överens kan bygget av tunneln troligen starta runt 2020. Vid årskiftet 2024/25, beräknas anslutningen bli klar för drift.

Bland parterna finns redan stor enighet om att det är positivt att Käppalaförbundet växer så att man blir fler kommuner som delar på kostnaderna för reningsverket.