Avstängning av barn med adhd var fel

Skolinspektionen riktar svidande kritik mot Tyresö kommuns hantering av det mellanstadiebarn med adhd som Mitt i Tyresö skrivit om tidigare.

För fem år sedan startade Tyresö kommun inkluderingsreformen En skola för var och en, vilket innebar att barn i behov av särskilt stöd i så stor utsträckning som möjligt skulle gå i vanliga klasser.

Lokaltidningen Mitt i har sedan dess rapporterat om händelser där utåtagerande barn skrämt elever och lärare, vilket har fått Lärarförbundet i Tyresö att kräva satsningar på specialpedagoger.

I september berättade tidningen om en mellanstadieelev med diagnosen adhd som efter händelser i vintras isolerats från sin klass för att undervisas i en separat byggnad. Efter ytterligare en händelse under våren var eleven efter sommaren inte längre välkommen i sin skola och erbjöds i stället hemundervisning i svenska, matte och engelska 80 minuter om dagen.

Barnets föräldrar anmälde skolan till Skolinspektionen som nu skriver att Tyresö kommun snarast måste se till att eleven kommer in i en klass och får undervisning. Att ha en elev avstängd under så lång tid är mycket allvarligt, enligt myndigheten, som i sitt utlåtande skriver att detta får ske högst en vecka och i sådana fall i direkt anslutning till en allvarlig händelse.

Skolinspektionen är kritisk på flera punkter: Skolan har inte utvärderat sina åtgärder på ett korrekt sätt, och skriftligt beslut med hänvisning till lagparagraf och med besked om hur man överklagar får kritik saknas.

Tyresö kommuns grundskolechef Johan Ahlkvist håller med om att skolan formellt sett inte gjort vad lagen kräver.

– Vi har använt fel blanketter, men samtidigt har vi haft många uppföljningsmöten med föräldrarna och sedan en månad har eleven haft ett erbjudande om en placering på en grundskola, men där har familjen valt att avvakta.

Mamman till det avstängda mellanstadiebarnet förklarar att man tackat nej för att man inte längre tror att en vanlig klass skulle vara det bästa för barnet.

– Mitt barn måste få en chans att få bygga upp förtroendet för vuxenvärlden och det gör det nog bäst i en mindre grupp. Nästan ett år i skolan har gått förlorat och mitt barn har mått jättedåligt och isolerat sig allt mer, säger hon.

Grundskolechefen Johan Ahlkvist ser inte ovanstående händelse som ett tecken på att inkluderingsreformen svajar.

– Tyresö klarar inkludering, men det innebär att vissa elever får en anpassad verksamhet på skolorna, med mer enskild undervisning än andra, säger han.

”Tyresö klarar inkludering, men det innebär att vissa elever får en anpassad verksamhet på skolorna.”