Avtal om Lidingöbron skrivet – bron blir 730 meter

Skiss över den planerade Lilla Lidingöbron.
Skiss över den planerade Lilla Lidingöbron.
Gamla Lidingöbron som den ser ut idag.
Gamla Lidingöbron som den ser ut idag.
I tisdags tecknade Lidingö stad och entreprenören Implenia avtal om att bygga den så kallade Lilla Lidingöbron. Därmed är dödsdomen för Gamla Lidingöbron undertecknad.

På tisdagen tecknade kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors och Fredrik Björckebaum, vd för Implenia ett avtal för en totalentreprenad på fem år för byggande av Lilla Lidingöbron samt rivning av Gamla Lidingöbron.

– Det är unikt att en kommun själv måste bygga infrastruktur för en halv miljard, därför är det extra stort ansvar att vi politiker tar ett beslut där alla är eniga, säger Daniel Källenfors, kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Enligt anbudet kommer byggandet av den nya bron samt rivningen av den gamla att kosta 539 miljoner kronor. Staden hade budgeterat över 700 miljoner kronor till projektet.

Arbetet på platsen kommer att sätta igång redan i vår. Först ska en ny förbindelse för gång- och cykeltrafiken byggas och vara klar 2021. Hela bron, där även tåget ska gå, ska stå färdig 2022.

Sedan ska Gamla Lidingöbron rivas.

Många bedömare, bland annat länsstyrelsen anser att Gamla Lidingöbron som byggdes 1925 har ett kulturhistoriskt värde och att det är fel att riva den.

Fakta

Lilla Lidingöbron i siffror

Lilla Lidingöbron som nu ska byggas kommer att bli en av Sveriges längsta broar

730 meter lång.

16 meter bred.

7,4 meter av bredden är för gång- och cykel.

8 meter är till tågtrafiken.

16 bropelare bär bron.

Källa: Implenia