Min lokala hjälte

MP backar om takluckor på Roslagsbanan

Roslagsbanan mot Österskär.
Roslagsbanan.
MP:s idé att sätta takluckor på Roslagsbanan sågas jäms med fotknölarna av både landstinget och Arriva.
Nu backar MP från förslaget.
– Att det är omöjligt är nytt för mig, säger MP-gruppledaren Tomas Eriksson.

Det var i måndags som MP gick ut och krävde åtgärder mot att tågvagnarna blir överhettade i sommarvärmen.

– Jag skulle vilja att det öppnades upp luckor i taket på tåget. En ganska enkel åtgärd som skulle göra skillnad , sa deras trafikpolitiska talesperson Malin Karlsson.

Men förslaget döms ut av landstingets trafikförvaltning, som äger tågen.

– Vår bedömning är att takluckor på X10p-vagnarna inte är möjligt. Att i efterhand tillföra ett öppet hål i vagnstaket innebär en säkerhetsrisk för resenärerna vid till exempel en nedriven kontaktledning. Utöver säkerhetsrisken så är elledare, elaggregat, strömförande kablar, belysning och ventilationstrummor lokaliserade i taket på X10p-vagnarna, skriver trafikförvaltningens presskommunikatör Aleksander Krajisnik i ett mejl.

Han tillägger att man redan utrett luftkonditionering och kommit fram till att elförsörjningen inte räcker på de tåg som finns i dag. Det kommer däremot på de vagnar som kommer om fyra år.

Inte heller Arriva, som driver Roslagsbanan på uppdrag av landstinget, ser någon poäng i att sätta in takluckor.

– Det är ju elledningar på taken, säger kommunikationschefen Christer Ekelund. Vi vet inte om det ens är tillåtet. Och det finns mig veterligen inga tåg i Sverige som har takluckor. Så den idén ställer vi inte upp på.

Öppna dörrar

Det får MP att backa från förslaget.

– Om de säger att det är omöjligt är det nytt för mig, säger landstingsgruppledare Tomas Eriksson. När vi pratade med folk som jobbar på tågen var en idé att öppna dörrarna nära kopplen. Men då måste det stå vakter och se till att folk inte springer emellan. Det här med luftkonditionering har jag också hört. Då blir alternativen att skrota vagnarna eller köpa in nya och det blir ju väldigt dyrt.

Borde ni inte ha kollat upp idén lite bättre?

– Vad jag vet finns åtminstone spårvagnar med takluckor och jag har själv sett trådbussar utomlands som har det. När vi testade den idén på människor som jobbade nära tågen fick vi uppfattningen att det var möjligt med förbehållet att man måste se till att människor inte kan ta sig upp på taket inifrån.

Problemet måste lösas

Tomas Eriksson, MP

Ändå tänker han inte släppa frågan.

– Problemet måste lösas. Jag vill gärna veta vilka konstruktiva förslag som Arriva och trafikförvaltningen har att komma med. Och så vill jag veta om de problem de målar upp är helt omöjliga att lösa. Jag är idel öra.