Min lokala hjälte

Badgäster får stå i kö till duscharna

Tina Carlenius med sonen Philip tycker att duschutrymmet är ovanligt litet. ”Man tror att det ska finnas ett till utrymme någonstans.”, säger hon.
Tina Carlenius med sonen Philip tycker att duschutrymmet är ovanligt litet. ”Man tror att det ska finnas ett till utrymme någonstans.”, säger hon.
Den nya simhallens duschar och omklädningsrum får bottenbetyg i en ny undersökning.

Karl Lilja, vd på Tagebad, som låtit bygga den nya hallen håller med.

– Det blev inte bra. Om kundtrycket fortsätter att vara lika högt måste vi göra något, säger han.

Tina Carlenius har lagt sin lille son Philip på en filt på golvet i omklädningsrummet för att få på honom badbyxorna. Tillsammans med kompisen Sofia Broberger och hennes dotter Thea besöker hon simhallen för första gången.

När vännerna kommer ut till de sju duscharna blir de nästan fulla i skratt.

– Det är verkligen litet. Man tror liksom att det ska finnas ytterligare ett duschutrymme någonstans, säger Tina.

Just duscharna och omklädningsrummen är något som fått svidande kritik i en undersökning som Medley, som driver nya Aquarenan, genomfört. Enligt Hans ­Albrektsson, marknadskoordinator, är resultatet väntat. Personalen har fått höra att bastun är skrattretande liten, att det är för trångt i omklädningsrummen och att kunderna måste stå i kö för att få duscha.

– Vi såg problemet redan innan vi öppnade, men vi som driftentreprenör kan inte fixa 20 nya duschar. Vi kan hålla rent och göra små förändringar, som att sätta upp fler krokar och handdukshållare. Vi försöker göra allt vi bara kan för att kunderna ska vara nöjda, säger han.

Karl Lilja, vd på Tagebad, som låtit bygga Aquarenan, säger att man på byggbolaget lärt sig en läxa efter Tyresö. I de hallar som företaget bygger nu snålar man inte på dusch- och omklädningsrum.

– Det hade med anbudsprocessen att göra. Båda de två företag som lämnade anbud till Tyresö kommun ville vinna och lovade att bygga till mycket låga priser. Vill man bygga till ett lågt pris drar man lätt ner på ytan och här fick omklädningsrummen och duscharna ta stryk. Men vi som byggherre borde kanske ha tänkt om. Å andra sidan fick kommunen ett mycket bra pris, säger Karl Lilja.

En till förklaring till missnöjet med omklädningsdelarna är att trycket på den nya Aquarenan varit oväntat högt. Jämfört med den gamla hallen har besöken hittills varit mer än dubbelt så många.

Karl Lilja är dock inte främmande för att göra något åt problemet med de trånga omklädningsrummen.

– Medley är vår kund. Och de är inte nöjda. Då måste vi göra något, men vi vill nog vänta till sommaren för att få en tydligare bild av hur många som besöker hallen, säger han.

Det är verkligen litet. Man tror liksom att det ska finnas ytterligare ett duschutrymme.Karl Lilja, vd Tagebad

Fakta

Gott betyg till öppettiderna

400 personer deltog i Medleys undersökning.

De generösare öppettiderna fick mycket bra betyg, även motionsbassängen, äventyrsbadet och kafeterian skattas högt.

Två av tre tycker att den nya simhallen är bättre eller mycket bättre än den gamla.

Simhallens entrépriser fick betyget tre av fem. Till exempel är det billigare att gå in på Eriksdalsbadet, som också har äventyrsbad, än att bada i Tyresös simhall.

Källa: Medley