Badrum blev dödsfälla

Karin Cleaver med sönerna Lukas och Casper i badrummet som nu har renoverats på nytt av en annan firma.
Karin Cleaver med sönerna Lukas och Casper i badrummet som nu har renoverats på nytt av en annan firma.
Familjen Cleaver tvingades riva ut sitt nyrenoverade badrum. Rummet riskerade att bli strömförande och börja brinna.

– De hade kunnat dö, säger Daniel Damm på firman som åtgärdade byggfelen.

Familjen Cleaver behövde renovera badrummet i sitt radhus. En kollega till mamma Karin rekommenderade ett företag som de hade använt. Karin och maken Brian kollade så att företaget hade F-skattsedel och fick ett bra intryck av mannen som besökte dem. De var också nöjda med hantverkaren som kom dit och gjorde jobbet.

– Han var här tidigt varje morgon, jobbade hårt och höll tiden. Det blev jättebra, säger Karin Cleaver.

Paret var så nöjt att de i sin tur rekommenderade företaget till sina grannar i Vårberg. Grannarnas försäkringsbolag krävde dock att de gjorde en besiktning efter sin renovering. När den visade på brister lät Karin och Brian också göra en kontroll av sitt splitternya badrum.

– Besiktningsmannen gick in i badrummet, tittade sig omkring och sa: ”Nej, nej och nej. Det här är jättedåligt. Ni måste riva upp det”, berättar Brian Cleaver.

Enligt besiktningsrapporten var rör dragna på fel sätt och på fel ställe. Kopplingar var halvt inbyggda i väggen, vilket de inte får vara enligt gällande regler, och golvbrunnen var placerad för nära väggen. Rör var dragna inne i duschen, vilket de inte ska vara eftersom det är det våtaste utrymmet.

Företaget som hade gjort renoveringen kontaktades, men ville enligt Karin och Brian inte göra om jobbet.

– Vi anmälde till Allmänna reklamationsnämnden, men eftersom det var så allvarliga fel vågade vi inte vänta på besked innan vi gjorde om badrummet, berättar Brian Cleaver.

De anlitade en annan firma som har specialiserat sig på att bygga badrum. Paret berättar hur kakelplattorna lossade från väggen när de nya byggarna knackade på dem. Det var också då de riktigt allvarliga felen upptäcktes.

– Eldosor var inbyggda i väggen. Kablar hängde lösa bakom badrumsskåpet. Kablar som inte var inkapslade och som lätt hade kunnat börja brinna gick genom väggen. Allt var fel. Det var helt livsfarligt, vi kunde inte fortsätta innan en elektriker hade dragit om elen, säger Daniel Damm på firman som åtgärdade felen.

Det fanns en jordfelsbrytare till golvvärmen – men den var inte inkopplad.

– Om det skulle ha blivit kortslutning hade hela badrummet blivit överhettat och det är mycket som kan hända med el och vatten. De hade kunnat dö, säger Daniel Damm.

Byggärenden är ett av de vanligare ärenden som Allmänna reklamationsnämnden (ARN) får in. Under 2011 anmäldes 378 fall i Stockholms län – det är mer än ett om dagen i snitt. Ofta anser kunden att priset blivit ett annat än överenskommet, eller så handlar det om brister i utförandet.

– Många har bara muntliga överenskommelser. Det bästa är att alltid ha skriftliga avtal och att ha allting dokumenterat. Om man vill påtala brister stärker det bevisningen med ett besiktningsprotokoll, säger Charlotta Frantz på ARN.

Men hantverkarna är dåliga på att följa ARN:s rekommendationer. Bara sex av tio följer dem, vilket är sämst av alla branscher.

ARN gav Karin och Brian rätt. Nämnden rekommenderade företaget att ersätta paret med 80 000 kronor. Men företaget vill inte betala.

– Jag erbjöd mig att rätta till bristerna, men inte riva upp hela badrummet. Det är inte rimligt, säger ägaren av företaget.

När det gäller elfelen säger han att han litade på sin elektriker.

Karin och Brian har nu tagit ärendet till tingsrätten. Men de vet ännu inte om de kommer att få några pengar.

– Det värsta är inte att vi fick göra om jobbet igen. Men det har varit en enorm press under lång tid. Det blev fel och de vill inte erkänna det, säger Karin Cleaver.

Fakta

Checklista inför renovering

4 Be om referenser och kolla upp firman. Rekommendationer räcker inte.

4 Betala aldrig i förskott. Seriösa företag har krediter.

4 Kontrollera att företaget har F-skattsedel. Om det är nystartat kan du fråga vad de har gjort tidigare.

4 Se till att alltid ha skriftliga avtal. Om det handlar om elarbeten eller våtrumsarbeten; skriv in i avtalet att behöriga personer ska utföra arbetet.

4 Vid renovering av badrum: Låt en besiktningsman gå igenom arbetet efteråt.

4 Skriv in i avtalet när arbetet ska vara klart. Om det blir försenat utfaller vite.

Källa: Jan Söderström, byggkonsult åt Villaägarna och Fuskbyggarna i TV4