Lärare hindras larma om barn som far illa

Al-Zahraaskolan har 234 elever från förskoleklass till årskurs nio.
Al-Zahraaskolan har 234 elever från förskoleklass till årskurs nio.
Al-Zahraaskolan i Bagarmossen kritiseras för att ha hindrat skolpersonal att slå larm när barn far illa.
Skolan får även skarp kritik för att dela upp elever efter kön, för bristfälligt arbete mot mobbning och för att inte hjälpa elever med behov av särskilt stöd.

Muslimska friskolan Al-Zahraa Akademi på Bergrådsvägen i Bagarmossen får skarp kritik av Skolinspektionen efter ett tillsynsbesök tidigare i år. Listan av punkter som måste åtgärdas är lång.

Bland det mest graverande är att skolan hindrar medarbetare att göra orosanmälningar till socialtjänsten när elever misstänks fara illa på olika sätt. Trots att all skolpersonal är skyldiga att anmäla.

I Skolinspektionens intervjuer med personalen framkommer bland annat att skolpersonal tidigare har blivit uppsagda för att de har gjort orosanmälningar till socialtjänsten som skolans ledning inte har accepterat.

Skolinspektionens bild styrks även av Anna Ragnar, tidigare biträdande rektor på Al-Zahraaskolan.

– Den tidigare kuratorn fick gå för att rektorn tyckte att hon orosanmälde för mycket. Det kan exempelvis ha handlat om att barn har berättat att de blev slagna hemma. Men det fick man inte anmäla utan inställningen var att ”Vi sköter det här själva”, säger Anna Ragnar.

Skolinspektionen beslutade i somras att Al-Zahraaskolan måste åtgärda bristerna senast den 15 januari 2018.

Lena Westerman Annerborn är utredare på Skolinspektionen.

Att man inte gör orosanmälningar är ju väldigt graverande. Varför får de ända till januari på sig, borde det inte åtgärdas direkt?

– Vi förutsätter att skolan tar det här på största allvar och gör något åt det direkt. Men det här är ett väldigt omfattande ärende så vi bedömer att skolan behöver tid för att komma tillrätta med alla brister. Gör de inte det så kan vi förelägga om vite, säger hon.

Utredningen visar bland annat att skolan undervisar i könsuppdelade grupper i flera ämnen, vilket strider mot läroplanens värdegrund och uppdrag.

I exempelvis hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa är undervisningen helt uppdelad efter kön. Gällande idrotten berättar eleverna att det handlar om att en flicka inte ska visa sig för en pojke utan sjal. Och lärarna i hemkunskap förklarar uppdelningen med att pojkarna inte skulle göra något alls om det var flickor i gruppen.

Även biologin är delvis uppdelad kön, det gäller undervisning i sex och samlevnad. Skolsköterskan uppger för Skolinspektionen att hon har velat blanda grupperna men att det har skapat upprördhet hos vårdnadshavarna.

Skolan kritiseras även för sakna rutiner för att förebygga mobbning. För att inte ge elever med behov av särskilt stöd de resurser som de har rätt till, för att eleverna inte har något reellt inflytande, för att de har för få datorer och för att flera redskap och maskiner är trasiga.

Är det här nya problem eller har de dykt upp i tidigare rapporter?

– Det är klart att det har varit förelägganden tidigare också, men kanske att den här utredningen har tagit fram fler områden, säger Lena Westerman Annerborn.

Hur många gånger får en skola missköta sig och fortfarande ha kvar sitt tillstånd?

– Det måste bedömas från fall till fall. Jag saknar erfarenhet av att en skola har fått stänga, men det är klart att vi kommer att vara noggranna i den här uppföljningen.

Lokaltidningen Mitt i Söderort har upprepade gånger sökt Al-Zahraaskolans rektor för en kommentar.