Bajamajan som föll mellan stolarna

Janne Rundqvist har tröttnat på att det alltid saknas toalett papper på bajamajan i Ågesta motionsområde.
Janne Rundqvist har tröttnat på att det alltid saknas toalett papper på bajamajan i Ågesta motionsområde.
Janne Rundqvist fyller själv på papper i bajamajan i Ågesta motionsområde eftersom det alltid är tomt. "Servicen är bedrövlig", menar han. Nu ska idrottsförvaltningen i Stockholm åtgärda problemet.

Det är inte alltid lätt att veta vem som sköter vad. Det har motionären Janne Rundqvist fått erfara. Enligt honom verkar ingen vilja ta ansvar eller kännas vid bajamajan i Ågesta motionsområde där det ständigt är slut på papper.

– Tänk dig själv att du kommer till toaletten och det saknas papper. Hit kommer turister, pensionärer, motionärer och barnfamiljer och så är det så här dålig service. Det är ett rent helvete, säger han.

Ett antal gånger i veckan passerar han toaletten och ser till att fylla på med papper. Han har även varit i kontakt med flera myndigheter och förvaltningar för att reda ut vem som ansvarar för bajamajan. För trots att den ligger i Huddinge kommun är det friluftsenheten på Stockholms stads idrottsförvaltning som ansvarar för friluftsområdet och servicen där. Vintertid hyr de värmestugan som har toalett och när den är stängd under sommaren placeras en bajamaja i motionsområdet.

Friluftsenheten har gett entreprenören Läktare & Evenemangservice Sverige AB uppdraget att se till att servicen på hela friluftsområdet sköts. Sanifix är företaget som anlitats och som hyr ut bajamajor till olika kostnader.

Men Sanifix har bara fått en beställning om att ställa dit bajamajorna, ingen återkommande service i form av tömning, påfyllning av papper och städning har beställts.

När Mitt i ringer upp Thomas Wiklund, enhetschef på friluftsenheten, ska han kolla med entreprenören hur beställningen ser ut och om det blivit något fel.

– Jag tycker att det är konstigt att nästan hela sommaren gått och jag inte har hört något, säger han.

Det visar sig att den 14 juli var entreprenören där och anmälde att toapapper skulle fyllas på, två dagar senare skulle Sanifix både tömma och fylla på papper. Entreprenören har gjort bedömningen att påfyllning av papper och tömning ska ske vid behov och inte per automatik.

– De resonerade som så att eftersom den används i så liten utsträckning så bör ju inte storpappret ta slut heller, och om den inte används och ingen heller har sagt något så har man inte lagt så stort fokus på att kontrollera den, men det ska man göra nu. Självklart ska det finnas papper.

Enligt senaste uppgifter har Sanifix både tömt och fyllt på med nytt papper.