Nya bilder: Så ska bussterminalen i Slussen se ut

 Så här ska det se ut i nya vänthallen, takhöjden blir som högst nio meter.
Så här ska det se ut i nya vänthallen, takhöjden blir som högst nio meter.
Roströda väggar, sittvärme i betongbänkarna och detaljer av stål.
Här är nya bilder på hur bussterminalen i Slussen ska se ut.

Turerna har varit många – men i våras gav mark- och miljööverdomstolen tummen upp för att bygga bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen.

Spaden har nu satts i jorden och den nya terminalen ska stå klar år 2023.

Underjordiska salar

Den består av tre gigantiska bergsrum, ett för resenärer och två för bussar. De dominerande färgerna är grått och rostrött med detaljer av rostfritt stål.

Golvet är grått och görs av cementmosaik. I taket ser man stora cirkulära ventilationstrummor av rostfritt stål.

Här är de nya bilderna på bussterminalen:

Trappor och hiss upp till tunnelbanan från bussterminalen. Illustration: SLL/Foster/Link Arkitektur

Exempel på en gate där resenärerna tar sig mellan vänthall och buss. Illustration: SLL/Foster/Link Arkitektur

Bänkarna ska göras av cementmosaik. Men man ska inte behöva vara rädd att frysa, eftersom möblerna ska ha elvärme under den kalla årstiden. Illustration: SLL/Foster/Link Arkitektur

Skiss på det nya kafét som ska ligga i terminalen.  Illustration: SLL/Foster/Link Arkitektur

Här ser man den stora vänthallen med bänkarna i cement och ingångarna till busshållplatserna. Illustration: SLL/Foster

Karta över terminalen. Ena sidan är för ankommande bussar, den andra är för avgående. Många ingångar ska byggas, bland annat direktlänk från tuben. Karta: SL

Fakta

Kostar nästa två miljarder

Under senhösten 2018 börjar stadens entreprenör Implenia att spränga och schakta ut berg.

Mer än 270 000 kubikmeter berg försvinner. Det motsvarar volymen av runt hundra av Eriksdalsbadets längsta simbassänger.

Bussarna kör in till och ut ur terminalen via en tunnel på Stadsgårdsleden i höjd med Fotografiska muséet. Ovanpå tunneln kommer Saltsjöbanans dubbelspår att läggas.

Budget: 1,9 miljarder kronor. Staten bidrar med 50 procent, Stockholms stad och landstinget står för respektive 25 procent.

Bussterminalen ska stå klar 2023. Fram tills dess så trafikerar Nacka och Värmdöbussar en tillfällig bussterminal vid Slussen.

Källa: Stockholms stad