Bakom byggplanket: Så ser Slussen ut just nu

Riitta Sivula är en av de nyfikna som stannade till för att titta på byggarbetet.
Riitta Sivula är en av de nyfikna som stannade till för att titta på byggarbetet.
Vid stadsgårdskajen ska en ny temporär bussterminal byggas.
Vid stadsgårdskajen ska en ny temporär bussterminal byggas.
Katarinavägen är ett gapande hål.
Katarinavägen är ett gapande hål.
Katarinavägen.
Katarinavägen.
Gångbro från Södermalmstorg mot Stadsgården .
Gångbro från Södermalmstorg mot Stadsgården .
Nya gångbroar ska vara på plats i april.
Nya gångbroar ska vara på plats i april.
Marken närmast Saltsjön ser närmast ut som en lerig jordåker.
Marken närmast Saltsjön ser närmast ut som en lerig jordåker.
Marken närmast Saltsjön ser närmast ut som en lerig jordåker.
Marken närmast Saltsjön ser närmast ut som en lerig jordåker.
Mot söder.
Mot söder.
3200 pålar ska ge stadga i nya Slussen.
3200 pålar ska ge stadga i nya Slussen.
Nya huvudbron kommer gå i guld. Arkivbild från när en prototyp av bron visades i höstas.
Nya huvudbron kommer gå i guld. Arkivbild från när en prototyp av bron visades i höstas.
Arkeologiska utgrävningar, ny bussterminal och omstritt hus får ny design. Följ med bakom kulisserna och se vad som är på gång vid Slussen.

Den som inte varit vid Slussen på ett tag kommer nog knappt att känna igen sig. Landmärken som Kolingsborg, restaurang Strömmen och den gamla huvudbron är ett minne blott. Sista delen av Katarinavägen är ett gapande hål och längst kajen mot Saltsjön ser det närmast ut som en lerig jordåker.

Arbetsmaskiner mullrar även vid Gamla stan, där det bland annat sker pålningsarbete. Totalt 3200  pålar ska borras ner runt Slussen för att ge stadga. Vid Gamla stan ska det snart göras en ny arkeologisk utgrävning då den gamla Polhemsslussen ska grävas fram. Arbetet börjar om några veckor.

– Det kommer att bli spännande. När man gräver i marken brukar det nästan alltid dyka upp föremål som man inte räknat med att hitta, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för nya Slussen.

Hål i planket

För att allmänheten ska kunna följa utgrävningarna vill staden göra ännu fler fönster i byggplanket. Men det är ännu inte bestämt, eftersom gång- och cykelbanan då måste byta plats.

– Men det är ett unikt tillfälle. Så vi vill öppna upp fönster om det går, säger Eva Rosman.

Sprängningarna som hörts som ett dovt muller runt Slussen de senaste veckorna är i princip avklarade. För stunden. De kommer att återupptas om några månader igen, och då låta än högre eftersom explosionerna ska ske närmre tunnelbanan.

– Sprängningarna kommer inte att påverka resenärerna, men det kommer kanske höras och kännas lite mer, säger Eva Rosman.

Ny bussterminal

Vid Stadsgårdskajen är det också full rulle. Här håller den nya temporära bussterminalen för bussar till Nacka och Värmdö på att byggas, som ska tas i bruk nästa år.

– Då kan vi börja riva den andra bussterminalen, säger Eva Rosman.

Där den nuvarande bussterminalen ligger kommer den nya stora huvudbron sedan få sitt ena fäste. Huvudbron ska glittra i guldskimrande metall och byggas i ett enda stycke, antagligen utomlands. Den ska sedan fraktas hit med båt och monteras på plats.

Läs mer: ”Nya huvudbron blir i guld”

Den slutgiltiga bussterminalen ska byggas i Katarinaberget, om alla planer går i lås. Bergsterminalen har i februari fått klartecken i stadsbyggnadsnämnden och ska senare i vår klubbas av kommunfullmäktige.

Ny design på hus

En viktig pusselbit i nya Slussen är det större huset som ska byggas på Södermalmstorg. Huset har varit omstritt, då kritiker menar att det kommer att skymma vyn över Mälaren och Saltsjön. Staden ska tillsammans med byrån Foster and Partners nu ta fram ett mer konkret förslag på hur huset ska se ut.

– Det kommer inte se ut som det gjort hittills. Tanken är fortfarande lätt, luftigt med utblickar. Men det kommer att skilja sig rätt mycket från tidigare förslag. Men hur det kommer se ut och vilket innehåll det får kommer vi förhoppningsvis kunna presentera innan sommaren, säger Eva Rosman.

En av dem som stannar till för att titta på grävmaskinerna genom ett hål i byggstängslet är Riitta Sivula. Hon bor i Nacka, men arbetar vid Hornstull och går därför genom Slussen varje dag.

– Jag tycker att det fungerar bra att ta sig fram. Det jag inte tycker om är alla trappor, för det är inte bara yngre som ska ta sig fram. Men annars går det bra, säger hon.

Vad tycker du om planerna för Nya Slussen?

– Det har varit så många turer, så många olika bilder så att det har varit svårt att följa. Det har blivit så stort allting, onödigt mycket med all shopping. För mig hade det räckt att tunnelbanan och bussarna fungerar.

Nya Slussen beräknas vara helt klar år 2025.

Läs mer om Slussen:

2016/11/1: Så mycket kostar nya bussterminalen i Slussen

2016/10/06: 1600-talshus hittats vid Slussen

2016/05/27: Så blir bussterminalen vid Slussen – tyck till om det nya förslaget

Fakta

Så blir nya Slussen

  • Stadsgårdsleden byggs över och ovanpå anläggs en ny park strax öster om Katarinahissen. Bredvid parken byggs nya kontorsbyggnader med bottenvåningar för t ex kaféer eller affärer.
  • Slusstorget. Låga gång- och cykelbroar ramar in två bassänger.
  • Södermalmstorg får ny bebyggelse. Husen är tänkta för t. ex. restauranger eller kulturaktiviteter.
  • Ryssgården behåller till stor del sin nuvarande utformning.
  • En ny bussterminal planeras inne i Katarinaberget. Bussterminalen byggs ihop med Saltsjöbanan och tunnelbanan.
Källa: Stockholm stad