Skolk boven bakom de dåliga betygen

Skarpatorpsskolan i Skarpnäck
– Frånvaron är alldeles för hög, säger Gunnar Jonsson, rektor på Skarpatorpsskolan.
Skolk är en stor orsak till de dåliga betygen på Skarpatorpsskolan i Skarpnäck.
– Vi har väldigt erfarna och kompetenta lärare, men behöver jobba mer med frånvaron. Den är alldeles för hög, säger skolans rektor Gunnar Jonsson.

Som Mitt i Söderort tidigare berättat saknar en stor del av niorna i Skarpatorpsskolan behörighet till gymnasiets yrkesförberedande program. Med ett resultat på 57,1 procents behöriga hamnade de allra sist bland de kommunala skolorna i Stockholms stad.

Resultat är också en stor försämring mot 2017 när andelen godkända elever låg på 69 procent.

I siffrorna är inte nyanlända elever borträknade, men även utan dem gör skolan ett förhållandevis dåligt resultat i år.

– Räknade man bort nyanlända förra året så hade vi 90 procent godkända, vilket vi är väldigt nöjda med. I år har den siffran sjunkit till 70 procent, säger Gunnar Jonsson, rektor på Skarpatorpsskolan.

Orsakerna är flera. Dels har skolan bara 31 elever i årskurs nio så om några få elever mår dåligt och presterar sämre så ger det direkt utslag i procentsatserna.

Enligt Gunnar Jonsson så är alla lärare på Skarpatorpsskolan behöriga och många är mycket erfarna.

– Vi har inga problem med själva lärarkåren, vi har åtta förstelärare på vår skola och är väldigt nöjda med hela vår personal som är väldigt välutbildad, säger han.

Problemet är ett annat.

– Vi behöver jobba med frånvaron, den är alldeles för hög. Både kort frånvaro och den av längre karaktär. Vi har som ett av våra fokusområden i år att öka närvaron. För är inte eleverna i skolan så har vi svårt att göra något åt deras betyg, säger han.

Det andra fokusområden är att öka samarbetet med vårdnadshavare.

– En viktig del i att öka resultaten är att eleverna i vårt område också får det studiestöd hemifrån som de såväl behöver.

Alla kanske inte har möjlighet hjälpa sina barn?

– Jag menar inte att föräldrarna ska hjälpa till med matteläxan. Vi har läxhjälp fyra dagar i veckan. Jag menar att hemmet måste stötta eleverna moraliskt och förmedla att skolan är viktig. Och att de har höga förväntningar på att det ska gå bra för deras barn. Forskning visar elever får bättre resultat om det förväntas av dem, så det är viktigt att hemmet förmedlar detta, säger Gunnar Jonsson.

Men Gunnar Jonsson är hoppfull inför detta läsår.

– Vi räknar med att få mycket bättre siffror nästa år, säger han.

Hur ska ni göra för att uppnå det?

– Det är andra skoldagen och vi har precis fått de här siffrorna så vi håller på att titta på det nu, säger Gunnar Jonsson.