Min lokala hjälte

Bakslag för nya centrumet

Kommunen har stora planer för Helenelund och nu presenteras ett förslag för framtiden.

Men visionerna grumlas av SL:s ekonomi som ser ut att försena tvärbanan.

– Det är oerhört frustrerande, säger Thomas Ardenfors (M).

I dag är Helenelunds centrum i ­behov av en uppfräschning och Sollentuna kommun har stora ­planer inför framtiden.

Förra veckan presenterades ett förslag till ny detaljplan för området Hoppet, som sträcker sig från Eriksbergsskolan till Lummervägen. Kommunen vill bygga en ”urban plats med ett nytt torg kantat av stadsmässig bebyggelse”.

Det handlar om upp till 220 nya bostäder, ett 16-våningshus, ­affärer, kaféer, ett torg – och tvärbanans ändhållplats.

Men de stora planerna grumlas av SL när flera frågetecken kring tvärbanans framtid har seglat upp under den senaste tiden. Landstingets trafiknämnd bestämde sig nyligen för att skjuta upp beslutet om när byggstarten kan bli av.

SL har dessutom en usel ekonomi och måste spara. Därför försöker landstinget – som har ansvar för SL – att hitta sätt att täcka hålen i budgeten. Ett sådant hål handlar om tvärbanan till ­Helenelund.

SL måste spara 3,5 miljarder på investeringar fram till 2019 – och genom att skjuta på bygget av tvärbanan sparas en dryg miljard. Om förslaget blir verklighet kan tvärbanan börja rulla till Helenelund först 2023.

För Sollentuna innebär det ett bakslag.

– Tvärbanan behövs verkligen för att kollektivtrafik­försörjningen ska bli bättre. Jag känner också frustration över att vi har jobbat så hårt och intensivt, både med SL och våra grannkommuner, att vi förtjänar en tydlig signal om när åtminstone ett beslut kan tas, säger Thomas Ardenfors (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Men fortfarande hänger mycket i luften. I morgon väntas den styrande alliansen i landstinget lägga fram sin budget och presentera de besparingar som ska göras.

Innan dess vill trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) inte säga något om besparingarna på tvärbanan kan bli verklighet, eller om landstinget kan lösa ekonomin på annat sätt.

Sollentuna kommun har dock valt att agera innan budgeten ­presenteras.

– Det är angeläget att få till tvärbanan och vi har satsat mycket på det redan. Det är klart att det påverkar oss om tvärspårvägen blir försenad, säger kommunstyrelsens ordförande Douglas Lithborn (M).

Kommunfullmäktige har därför klubbat ett yttrande till landstingspolitikerna där man understryker hur viktig tvärbanan är för Sollentuna.

– Vi är väldigt eniga i fullmäktige om att få till det här, säger Douglas Lithborn.

Fakta

Planer för Helenelund

Kvarteret Hoppet, söder om Eriksbergsskolan, kan få fler bostäder, affärer, kaféer, ett torg med stadskänsla och uteserveringar.

Eriksbergsskolan föreslås flyttas till den nuvarande centrumbyggnaden.

Kilen, söder om kvarteret Hoppet, som i dag är en grusplan kan få ny bebyggelse med stadsfronter mot järnväg och motorväg.

Det finns planer på att öppna en sydlig entré vid Häggviks pendeltågsstation och knyta det tätare till Silverdal.

Stupvägen kan fräschas upp med ny bebyggelse och planteringar, för att omformas till Helenelunds allé.