Bältesoro på SL:s ersättningsbussar

Täbybon Vilma Björk, 19, kritiserar SL:s bälteslösa bussar.
Täbybon Vilma Björk, 19, kritiserar SL:s bälteslösa bussar.
Vilma Björk kritiserar SL:s bälteslösa bussar.
Täbybon Vilma Björk
I en insändare kritiserar läsaren och Täbybon Vilma Björk, 19, SL:s bälteslösa bussar, speciellt de som ersätter Roslagsbanan. Nu svarar SL.

Täbybon Vilma Björk, 19, svarar i sin text på den tidigare insändaren ”Varför använder ni inte bältena i bussen?”. Hon skriver att det såklart är ett problem att så få väljer att använda säkerhetsbälten på bussar där det finns, men att ett större problem är att valmöjligheten inte finns på alla bussar.

Hon är själv en flitig bussresenär nu när Roslagsbanan byggs om. På senare tid har hon tänkt på att många av ersättningsbussarna saknar bälte.

– Det är inte direkt de nyaste bussarna som används. På en jag åkte med hade det till och med börjat växa mossa. Jag kanske inte alltid själv använt bälte när det funnits. Men det måste i alla fall finnas möjlighet att välja, säger Vilma Björk.

Skickade mail till SL

Vidare kritiserar hon ersättningsbussarnas säkerhet eftersom de främst kör på motorvägen.

– Om olyckan är framme i de hastigheterna kan det gå riktigt illa.

Vilma Björk skickade ett mejl till SL där hon för fram sin kritik. Till svar fick hon att SL aktivt arbetar med att få bälteskrav på sträckor med trafik som har högre hastigheter än 70 km/h. Men tycker att företaget borde göra mer, även om de inte måste.

SL: ”Ta en taxi”

Mitt i har pratat med SL som nu vidare svarar på kritiken.

– Merparten av bussarna är klassade som tätortsbussar och har därför inga krav på monterade bälten från Transportstyrelsen. Vi bryter inte mot någon lag, men det är klart att det är önskvärt med bälten i alla bussar, säger Claes Keisu, presskommunikatör på trafikförvaltningen i Stockholms län.

– Vi försöker i möjligast mån att bussar med bälten läggs på rutter med motorväg, så som på ersättningsbussarna för Roslagsbanan, men ibland är det inte möjligt. Det skulle helt enkelt vara för dyrt att motera på alla bussarna.

Av SL: drygt 2000 bussar har närmare hälften av dem säkerhetsbälten monterade.

– Av dessa går över 300 i innerstaden och tar man bort dessa så är det 70 procent av bussflottan som har bälten i övriga SL-området, säger Claes Keisu.

Vad säger ni till de som är oroade över att åka utan bälte?

– Ja, vad ska man säga. Ta en taxi. Men det är ju inget bra alternativ heller för vi vill ju att folk åker kollektivt. Vi gör så gott vi kan och vår vision på sikt är att alla bussar som behöver bälte ska ha det.

När kan det tänkas ske?

– Vi köper in mellan 80 och 100 bussar varje år och då ökar också antalet bussar utrustade med bälte.