ANNONS

100 färre sittplatser på röda linjen – här svarar SL

De nya tunnelbanevagnarna
De nya tunnelbanatågen C30 som ska börja köra på röda linjen nästa år.
SL ska byta ut t-banetågen på röda linjen. Då blir det nästan 100 färre sittplatser per tåg.
– Alla måste få plats och merparten av SL:s resenärer åker korta sträckor, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på SL.
ANNONS

Många resenärer är kritiska mot att sittplatser försvinner på tågen på tunnelbanans röda linje. Mitt i Söderort ringde upp Aleksander Krajisnik, presstalesperson på SL.

Röda linjen är lång. Vad tänker ni kring att många tvingas stå ut mot Skärholmen och Botkyrka efter en lång arbetsdag?
– Stockholm växer och vi blir allt fler resenärer, det innebär att tunnelbanan måste anpassas, alla som vill ska kunna resa med oss. Merparten av SL:s resenärer reser korta sträckor. Det betyder att de som åker längre sträckor nästan alltid kommer att få en sittplats eftersom tåget töms på resenärer ju längre ut på linjen man kommer.

Flera resenärer som Mitt i Söderort pratat med oroar sig för att funktionshindrade, äldre och gravida inte kommer att få sitta, men Aleksander Krajisnik menar att det nu kommer att bli lättare för dem att resa eftersom det kommer att finnas särskilda platser för rullstolar, rullatorer och barnvagnar. Prioriterade sittplatser kommer också att vara tydligt markerade med gult tyg.

– Sedan får ju resenärer visa gott omdöme och lämna platser till dem som behöver det, främst, gravida, funktionshindrade och äldre, säger han.

När man sitter kan man göra annat som att läsa, jobba eller svara på mejl. Den möjligheten försvinner när fler måste stå, då blir resan bara en transport. Hur ser ni på det?

– Det blir en kompromiss. Vi behöver göra plats för fler resenärer för att alla ska få plats och då måste vi också ta bort sittplatser. Men det innebär också att det blir lättare och går snabbare att ta sig av och på tågen eftersom det inte bildas proppar vid dörrarna, samtidigt som vi gör resan enklare för bland andra de äldre och funktionsnedsatta.

Gjorde ni någon kundundersökning där ni frågade vad resenärer tycker om färre sittplatser innan ni bestämde er för de nya tågen?

–Fokusgrupper både med barn, vuxna och människor med olika funktionsnedsättningar, bland annat människor med syn- och hörselnedsättningar, har varit med i utformningen och testerna.  Och de har tyckt att de nya tågvagnarna är  tryggare, säkrare och enklare, säger Aleksander Krajisnik.

Sittplatser försvinner på t-banans röda linje – många är kritiska

ANNONS

Fakta

Så är de nya C30 tunnelbanetågen

Trafikförvaltningen köper in 48 nya tåg till röda linjen med totalt 96 vagnar

Varje C30 vagn är 70 meter lång,  dagens C20 vagn 46,5 meter.

De nya tågen har betydligt färre sittplatser, 280 mot dagens 378.

Samtidigt rymmer de fler resenärer 1300 mot dagens 1200.

De kommer även att ha särskilda utrymmen för barnvagnar, rullstolar och rollatorer.

Källa: SL