Bankkvinna plundrade konton på 22 miljoner

Kunder på Nordeas kontor på Hantverkargatan drabbades.
Kunder på Nordeas kontor på Hantverkargatan drabbades.
En kvinna som jobbat på Nordeas kontor på Hantverkargatan åtalas för att ha plockat ut drygt 22 miljoner kronor från kunder på banken.
I förhör har kvinnan berättat att hon använde pengarna för att täcka upp sitt spelmissbruk.
– Till slut tog jag större och större risker för att åka fast så allt fick ett slut, har hon berättat för polisen.

I november 2016 lyste Nordeas interna kontrollsystem rött. Systemet hade upptäckt att en stor transaktion gjorts från en kund till en anställd i banken.

Bankens internutredare kopplades in och hon kunde snabbt se att det rörde sig om ett omfattande bedrägeri.

En kvinna, med lång erfarenhet från Nordea, hade under över ett år gjort 147 olagliga transaktioner från 28 privatkunder till sitt eget konto. Sammanlagt kom kvinnan över 22 miljoner kronor enligt åtalet som gäller grovt bedrägeri och som nu lämnats in till Stockholms tingsrätt.

Valde ut förmögna kunder

Enligt Nordeas egen utredning har kvinnan valt ut personer bland sina egna kunder som hon kände väl och som hon visste hade stora tillgångar. Hon valde också kunder som var äldre och som sällan går in på sina konton.

I flera fall har bankkvinnan sålt av kundernas värdepapper och sedan fört över pengarna till en ”målvakt” för att försvåra att bedrägeriet skulle upptäckas.

I förundersökningen framgår det att kvinnan direkt erkände vad hon gjort när hon blev påkommen. Hon blev omedelbart avstängd från jobbet och senare uppsagd.

Finansierade spelmissbruk

Kvinnan har i förhör berättat att hon under lång tid haft problem med spelmissbruk. Under de senaste åren har hon framför allt spelat på online-casinon.

Hon har berättat hur hon blev desperat när förlusterna blev allt större och hon inte längre kunde finansiera sitt spelande med lån. Det var då hon började föra över pengar från sina kunders tillgångar.

I förhör har kvinnan berättat om stor ånger och skam över det som hänt och att hon till slut ville åka fast.

– Så fort någon ringt på dörren på kontoret har jag tänkt att nu händer det. Till slut tog jag större och större risker för att åka fast så allt fick ett slut, har kvinnan berättat för polisen.

Kunderna har fått pengarna tillbaka

Mitt i har varit i kontakt Nordeas pressavdelning som betonar att alla kunder fått ersättning för de pengar som de förlorade i bedrägeriet.

– Det finns rutiner på plats för att upptäcka och hantera sådana här saker, men tyvärr ser samhället ut så att brottsliga handlingar förekommer. Ett mindre antal kunder drabbades och de har självklart hållits skadeslösa, skriver presschef Afroditi Kellberg i ett mejlsvar.

Har ni vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen?

– När sådant här händer ser vi alltid över hur vi ytterligare kan stärka rutiner och kontroller, men vi kan tyvärr aldrig skydda oss helt mot brottsliga handlingar.