Min lokala hjälte

Bankomaten höll inne 2 000 kronor

Marie Lagerström kände paniken stiga när hon såg att pengar dragits från kontot – trots att hon inte fått några. "2 000 kronor är mycket pengar för mig", säger hon.
Marie Lagerström kände paniken stiga när hon såg att pengar dragits från kontot – trots att hon inte fått några. "2 000 kronor är mycket pengar för mig", säger hon.
Marie Lagerström fick inte ut några pengar från bankomaten i Axelsberg.

Ändå drogs 2 000 kronor från hennes konto.

Under oktober har 10-15 personer råkat ut för samma sak vid denna bankomat.

– Det är inte klokt, säger Marie Lagerström, som fick klara sig utan pengarna i över en vecka innan de återinsattes på kontot.

Det var den 16 oktober som det hände. Marie Lagerström skulle ta ut 2 000 kronor för att göra inköp till sitt 50-årskalas.

– Jag slog in koden och summan på bankomaten. Sedan öppnades luckan där pengarna brukar komma. Jag stod beredd, men luckan stängdes igen. Sedan hörde jag hur det rasslade därinne, säger Marie Lagerström.

Men inga pengar kom. Desperat började hon kolla och känna på bankomaten. Vad hade blivit fel?

– När jag fick kvittot och tittade på saldot så hade det dragits 2 000 kronor. Jag började gråta, det här är mycket pengar för mig, berättar hon.

Marie Lagerström ringde till Handelsbankens support, som i sin tur kontaktade både banken och företaget Bankomat AB. Hon fick beskedet att göra en reklamation, men tvingades vänta över helgen eftersom närmaste bankkontor i Västertorp hunnit stänga för dagen.

Och hon är inte den enda som drabbats. Enligt Bankomat AB, som är ansvarig för uttagsautomaten, har det kommit in mellan 10 och 15 reklamationer gällande automaten i Axelsberg.

– Vi har därför undersökt den och konstaterat att det varit ett tekniskt fel, som gjort det svårt att mata ut sedlar. Men nu ska den fungera som vanligt igen, säger Johanna Holst, kommunikationsansvarig på Bankomat AB.

10-15 reklamationer? Det måste väl vara ovanligt?

– Ja, det måste man säga att det är. Men eftersom utrustningen är så avancerad uppstår det ju tekniska problem ibland.

Hur kan ni se att reklamationerna stämmer?

– Det kan vi se på olika sätt, bland annat så jämför vi hur mycket som finns i automaten med kontoutdragen, säger hon.

Enligt Bankomat AB tar det normalt fyra dagar att hantera en reklamation. Sedan ska banken göra sin bedömning. Marie Lagerström fick vänta till den 27 oktober innan pengarna återinsattes.

– Och då ringde jag ändå till bankkontoret varje dag för att höra hur det gick. Men tänk om det här drabbar en äldre person? De kanske bara ger upp.

Fakta

Så gör du vid bankomatstrul

• Om du gör ett uttag utan att du får dina pengar är det viktigt att du så fort som möjligt kontaktar din bank. Men hasta inte iväg från automaten för fort, utmatningen av sedlar kan vara lite fördröjd.

• Ibland manipuleras bankomater vid brottslighet, avbryt därför uttaget om något verkar fel eller ser misstänkt ut med automaten.