Bara en ville driva servicehuset

Fristad servicehus drivs av Attendo. Och så blir det även i framtiden: När stadsdelen upphandlade driften var ingen intresserad av att ta över.

– Det är ett jätteproblem, säger Håkan Tenelius på Vårdföretagarna.

Fristad servicehus har drivits på entreprenad sedan 2002. Hösten 2005 tog Attendo över verksamheten och deras nuvarande avtal löper ut den sista september i år. Därför genomförde stadsdelen i vintras en upphandling av driften. Intresset för att ta över var dock klent: bara Attendo lämnade anbud.

Margareta Ericson, chef för avdelningen för äldre och funktionshindrade­ i Spånga-Tensta, har ingen förklaring till varför ingen annan var intresserad.

– Det kan möjligen ha att göra med att staden centralt arbetar med en äldre­boendeutredning och att det därför kan finnas en osäkerhet kring vad som ska hända med servicehusen framöver­. Beläggningen­ på servicehusen har dessutom minskat över tid, säger hon.

Syftet med en upphandling är att stadsdelen ska kunna dra nytta av konkurrensen. På det viset kan man se till att skattepengarna används på bästa sätt. När bara ett företag lägger anbud har stadsdelen förstås ingen möjlighet att jämföra. Men det är inget problem, tycker Margareta Ericson.

– Det hade självklart varit spännande­ att kunna ställa två anbud mot varandra. Men vi har väldigt högt ställda krav och det är möjligt att en mindre aktör kan ha svårt att leva upp till de kraven. Ett anbud räcker så länge det är tillräckligt bra, säger hon.

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef för Vårdföretagarna, håller inte med.

– Det är ett jätteproblem att bara få in ett anbud. Vi vill ju att det ska finnas en fungerande konkurrens. Staden och stadsdelsnämnderna måste fundera på hur de ska få fler att lämna anbud. Ett sätt är att träffa tänkbara aktörer inför en upphandling.

Håkan Tenelius vill inte uttala sig om varför inte fler lämnade anbud på Fristad servicehus, men tror att många vårdföretag avvaktar regeringens utredning om vinster i välfärden.

Att bara få in ett anbud vid en upphandling av den här typen är ovanligt. Enligt senaste statistiken från Konkurrensverket var antalet anbud i snitt sju inom hälso- och sjukvård och social omsorg. Orsaken till att bara ett anbud kommer in kan generellt vara flera, enligt Elin Rosén på Konkurrensverket. Allt från marknadsdelning, att företag exempelvis geografiskt delar upp en marknad mellan sig, till slumpen.

– Det kan också påverkas av att avtal görs så omfattande att bara ett begränsat antal aktörer klarar av att leverera.

När man bara får in ett anbud finns en juridisk möjlighet, men inte en skyldighet, att göra om upphandlingen, enligt Henrik Grönberg, jurist på Upphandlingsmyndigheten. Han kan dock inte uttala sig om det borde ha gjorts i det här fallet.

– Men uppenbarligen blir det svårt att jämföra olika anbud och även priser.

Awad Hersi (MP) är ordförande för stadsdelsnämnden. Inte heller han tycker att det är ett stort problem att konkurrensen uteblev.

– Det är klart att det alltid är bra att ha valmöjligheter, men Attendo är inte vilken entreprenör som helst. Vi har samarbetat med dem i många år.

Torun Boucher (V), ordförande i äldrenämnden säger att syftet med upphandling är att olika aktörer ska tävla.

– Så det är klart att det är tråkigt att det bara kommer in ett anbud. Men det behöver inte vara ett problem för verksamheten.

Attendo själva hänvisar till kommunen när det gäller frågor kring bristen på anbud. Hannes Kataja, kommunikationsansvarig på Attendo, säger dock att Attendo fick ett bra resultat vid anbudsutvärderingen och att marknadsdelning absolut inte förekommer.

Fakta

153 bostäder

I Fristad servicehus finns 153 lägenheter och en dagverksamhet. 138 av lägenheterna är uthyrda.

Servicehuset drivs på entreprenad av Attendo.

Verksamheten upphandlades mellan november 2015 och januari 2016.

Deras nya avtal gäller i tre år, med möjlighet till förlängning med två år i taget, som längst till år 2025.