Barkarby först att få t-bana

Barkarby blir först ut med ny tunnelbana när den blå linjen förlängs från Akalla. Coolt, tycker Sebbe Sax och Adam Langer som bor i Järfälla. Båda pendlar dagligen till skolan på Södermalm.
Barkarby blir först ut med ny tunnelbana när den blå linjen förlängs från Akalla. Coolt, tycker Sebbe Sax och Adam Langer som bor i Järfälla. Båda pendlar dagligen till skolan på Södermalm.
Snart startar den största utbyggnaden av tunnelbanan sedan 1970-talet. Två mil räls i fyra väderstreck och nio nya stationer väntar.

Bilisterna får stå för notan när trängselskatten höjs med 75 procent.

Stockholms län växer med 35 000 invånare per år, ändå har tunnelbanenätet inte byggts ut på 20 år.

Men nu är det dags. Nacka och Arenastaden i Solna har tunnelbana att vänta, liksom Barkarby i Järfälla.

Här börjar bygget 2016. Fem år senare ska de första tåg­en rulla. Sebbe Sax och Adam Langer, båda från Järfälla, gläds åt beskedet.

– Vi går i skolan på Södermalm och pendeln krånglar ibland när man ska in till stan. Tunnelbana är positivt för Järfälla, det lär dra mer folk till Barkarby outlet, säger Sebbe.

– Jag har nog flyttat härifrån när det är klart. Men det är coolt! säger Adam.

I Täby är minerna inte lika glada. De hade hoppats på att vara en av de utvalda kommunerna att få tunnelbana – vilket nu ser ut att dröja länge.

– Vi hade gärna sett att man kommit fram till det. Tunnelbana hade underlättat resandet och fått fler att ställa bilen, säger Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby.

Riggert Anderson, förvaltningschef för projektet, säger att tunnelbanan mot Nacka blir en viktig länk mellan norr och syd.

– I dag är regionen tudelad av vattnet. Det är obalans med fler bostäder på södra sidan och fler jobb på norra. Nu binder vi ihop Stockholm, säger han.

Priset för den nya tunnelbanan är 25 miljarder kronor. Bilisterna står för nio av dem när trängselskatten höjs 2016, i innerstaden från 20 till 35 kronor. Taket per dygn blir 105 kronor i stället för 60. Samtidigt införs trängselskatt på Essingeleden 2016.

Alla partier i riksdagen är för utbyggnaden. Men den har även kritiserats. 40 miljoner fler resor per år, som förväntas bli möjligt efter utbyggnaden, väger inte upp kostnaden, anser KTH-forskaren Björn Hasselgren. Han är särskilt kritisk till Nackalinjen som blir extra dyr när räls ska byggas i tunnel under vattnet.

– Kungsträdgården-Nacka är en av de mer olönsamma transportprojekt som byggts i Sverige ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. En riktigt dålig investering, säger han.

Björn Hasselgren anser att billigare alternativ borde ha utretts, så som stombusslinjer. Han tror inte heller att 78 000 bostäder, som kommunerna lovat bygga utefter de nya spåren, är realistiskt.

Men Erik Bromander, huvud- sekreterare på Stockholmsförhandlingen som arbetat fram linjerna, avfärdar kritiken.

– Vi har kommit fram till att den här utformningen maximerar samhällsnyttan, säger han.

2025 ska allt vara klart. Men redan nu diskuteras nästa steg.

Nyligen presenterade regeringsalliansen idéer om ytterligare utbyggnad av tunnelbanan; till exempel en ny linje mellan Odenplan och Liljeholmen, en fortsättning nordost från Arenastaden och en linje från Hagsätra till Älvsjö.

Och i rapporten Stockholm vision 2070, som tagits fram av företagen MTR, Skanska och Sweco ihop, föreslås 38 nya stationer, bekostade med både offentliga och privata medel.

– Nio stationer är bra, men det kommer inte att räcka, säger Åsa Elm, kommunikationsansvarig vid MTR.

Tunnelbana till Huddinge ges högsta prioritet av företagen.

– Det ligger nära innerstan och har stora utrymmen man kan bygga bostäder på, säger Åsa Elm.

Tyresö, Lidingö, Orminge och Djurgården får också tunnelbana i visionen.

– Vi har inte studerat deras förslag närmare. Men det här är inte den sista utbyggnaden av tunnelbanan, säger Erik Bromander, Stockholmsförhandlingen.

Fakta

Tåg började gå i tunnel redan 1933

Stockholms tunnelbana är ett drygt 105 kilometer långt system med 100 stationer, fördelade på de tre delsystemen gröna, röda och blå linjen.

Den första tunnelbanelinjen byggdes till Hökarängen och invigdes den 1 oktober 1950.

De första tågen som trafikerade i tunnel gick dock redan 1933, då spårvagnar körde under Södermalm. Det var också då som namnet tunnelbana började användas.

Den första av de röda linjerna togs i bruk 1964 med linjen mot Fruängen. Blå linjen var sist ut med invigning av Hjulstalinjen 1975.

Den senaste t-baneutbyggnaden skedde 1994, då en tunnel­sträcka mellan Bagar­mossen och Skarpnäck byggdes.

SL beräknar att över 300 miljoner resor görs med tunnel­banan på ett år.