ANNONS

Barkarby skulle inspireras av Berlin och bli OS-by

OS barkarby
OS-byn i Barkarby och visioner om det gamla flygfältet var några planer som inte blev av under 10-talet.
barkarby visionsbild
Delar av Barkarby som ligger på det gamla flygfältet skulle inspirerats av den gamla flygplatsen Tempelhof i Berlin.
Olympiska elden
Om Vinter-OS 2026 hade gått till Sverige hade OS-byn där alla tävlande bor placerats i Barkarby.
En park byggd på det gamla flygfältet inspirerad av Berlin.
Barkarby skulle invaderas av atleter och skridskoåkare.
Här är projekten som aldrig blev av i Järfälla och Stockholm under 10-talet.
ANNONS

OS till Stockholm

Invigning på Friends Arena i Solna, medaljutdelning vid slottet och skidor i Botkyrka – planerna på OS i Stockholm 2026 var stora. Länge såg det ut att gå vägen när motståndare efter motståndare föll bort.

Men trots att både kronprinsessan Victoria och Peter Forsberg gjorde sitt bästa för att övertyga den internationella olympiska kommittén – och finansborgarrådet Anna König Jerlemyr (M) sjöng Abba – blev det nobben.

Vinter-OS 2026 gick till Milano-Cortina i Italien.

Det är inte första gången Sverige satsar på OS. Vi har ansökt om att få arrangera spelen hela åtta gånger innan vinter-OS 2026.

OS-by i Järfälla

Om Sverige hade knipit jätteevenemanget så hade Järfälla påverkats i stor grad. OS-byn där alla tävlande bor skulle nämligen placerats i Barkarby.

I Sveriges officiella ansökning för mästerskapet användes den höga byggtakten i området som ett argument för att Barkarbystaden lämpar sig bra. Även bygget av den nya tunnelbanan, som då planerades vara färdigbyggd 2026, lyftes fram.

Men Barkarby skulle inte bara agera tillfällig boplats för de tillresta atleterna. Tanken var även att tävlingarna i skridskoåkning skulle hållas i Barkarby.

Tävlingarna skulle hållas i en nybyggd skridskoarena, som enligt ansökan skulle vara värdefull för området även efter att vinterspelen var över.

Planen offentlig – OS-by och tävlingar i Barkarby

ANNONS

Berlinkänsla i Barkarby

2016 var planerna för den nya stadsdelen stora. Visst har mycket byggts och planer realiserats. Men några av de mer storslagna visionerna har lagts på is.

Delar av Barkarby som ligger på det gamla flygfältet skulle inspireras av den gamla flygplatsen Tempelhof i Berlin. Där har de gamla flygbanorna byggts om till en park efter att flygverksamheten lagts ner.

En viktig del av tanken var att bevara platsens kulturhistoria. Flygfältet har sedan 1938 använts av Kungliga Svea flygflottilj och de byggnader som finns kvar hade inlemmats i planerna.

Den gamla landningsbanan skulle fungera som en bro mellan staden och det öppna naturlandskapet intill Igelbäcken. Tillsammans med torget intill skulle den kunna användas för både organiserade och spontana aktiviteter som basket, skejtning och konserter.

Det här finns fortfarande med i kommunens planer men det kommer att dröja flera år innan allmänheten kan använda platsen för ändamålet. På grund av bland annat utbyggnaden av tunnelbanan kommer det vara avspärrat.

Men även andra byggnader från flygfältstiden skulle användas. Under marken invid det planerade tunnelbanetorget finns ett bergrum som var tänkt att kunna användas för olika publika evenemang.

Tanken var att bergrummet skulle ha överlåtits till kommunen men som det ser ut nu kommer fortifikationsverket behålla det. Istället utreds förutsättningarna för ett försvarshögkvarter.

Svävande spegelboll och ny stadsdel

På gränsen mellan Hjulsta och Järfälla skulle en ny stadsdel växa fram. 5 000 bostäder och 6 000 arbetsplatser skulle byggas i stadsdelen som skulle heta Stockholmsporten. Planerna var storslagna och tanken var att detta skulle bli framtidens Stockholmsförort.

Kronan på verket skulle vara ett stort, spegellikt klot som skulle hänga över motorvägen.

Förslaget blev aldrig verklighet. Men vem vet vad framtiden har att erbjuda?

glaskula mellan hjulsta och järfälla

Såhär var det tänkt att det skulle se ut mellan Järfälla och Hjulsta.

Stockholm – Spårvagnsstaden

I början av 2010-talet var spårvagnen stekhet. Då sågade trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) behovet av t-bana och planerade spårtrafik till såväl Hornsbergs strand som Ropsten.

Finansborgarrådet Sten Nordin (M) deklarerade i SvD att ”Spårvagnen ska bli det självklara” och några år senare föreslogs att 4:ans buss skulle bli spårväg.

Under perioden har tvärbanan visserligen förlängts till Solna men Spårväg city har bara blivit 600 meter längre. Och var är spårtaxin i Nacka? Och spårvagnarna som skulle gå i mitten av Barkarbystadens numera tomma alléer? Och spårvagnar i stället för bussar längs 4:ans linje är numera en ickefråga.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.