Min lokala hjälte

Barnen i Danderyd har gott om plats för lek

Karmen i grön jacka och Lovisa i svart med sina vänner, dansar på skolans "fredags-disco".
Karmen i grön jacka och Lovisa i svart med sina vänner, dansar på skolans "fredags-disco".
Av Danderyds 17 skolor klarar 13 Boverkets riktlinjer. Barnen på Ekebyskolan har 48 kvadratmeter fri skolgårdsyta var – Mitt i åkte dit och besökte när det var full fart och fredagsdisco.

Det är en grå och mulen förmiddag i Danderyd, men på Ekebyskolan vankas det fredagsdisco. På skolgården står det högtalare som strömmar ut musik.

– Vår skolgård är rolig och stor. Vi har roliga leksaker, men fredagsdisco gillar jag mest.

Full fart på Ekebyskolans skolgård. Foto: Christian Johansson

”Fredagsdisco gillar jag mest”

Få har koll på skolgårdarna

När det börjar krypa i benen på de yngsta barnen är det ofta till skolgården man längtar. Men trots att skolgården ofta är den enda plats där barnen kan leka fritt är det många kommuner som har bristande koll på hur stora de faktiskt är. I en pågående kartläggning undersöker Boverket om landets skolor lever upp till riktlinjerna på 30 kvadratmeter per elev.

Gott om plats i Danderyd

I Danderyd har man en god uppfattning om storleken på skolgårdarna och av 17 skolor klarar alla förutom fyra målet om 30 kvadratmeter per barn. Den minsta ytan har Elevverket om 21 kvadratmeter per barn, men där finns också ett stort intilliggande grönområde. I Danderyds kommun har man inga uttalade riktlinjer för skolgårdarna, utan det är upp till varje skola att ansvara för sin gård.

– Vi har inga krav på storleken på skolgårdarna, inte mer än att de inte ska vara för små. Det är upp till rektorerna att se till att skolgårdarna är i bra skick och vill de ha stöd kan de beställa det av fastighetsägaren, säger Eva Hoas, chef för myndighet och stöd på Danderyds kommun.

Litar på skolorna

I Danderyd har man heller inga öronmärkta pengar för skolgårdarna, men man gör regelbundna bedömningar om hur gårdarna ser ut.

– När vi är ute så ser vi att skolgårdarna i regel är väldigt bra. Det kan vara någon skolgård som är lite för trång, och någon kan behöva utrustas ytterligare men vi har ett högt förtroende för att skolorna tar sitt ansvar och ser vad som behöver göras, säger Eva Hoas.

Carl, Marcus, Viktor och Hugo, går i femman och hänger med varandra på rasten.  Foto: Christian Johansson

Äldre och yngre leker ihop

På Ekebyskolan satsar man på att alla barnen ska ha rast samtidigt, framförallt för att de yngre barnen inte ska tycka att de äldre är läskiga.

– Vi vill att de unga ska känna sig trygga med de äldre och det har fungerat väldigt bra. Nu är det ofta så att de äldre eleverna väntar på de yngre, och kan rida häst och leka med varandra, säger rektorn Ann-Sofie Hellberg.

”Det är ofta de små som visar några schyssta rörelser som de äldre tar efter”

På Ekebyskolan satsar de mycket på rasterna. Det finns alltid två ”Kamratfixare” från varje klass och de ska fungera som förebilder samt planera rastaktiviteter som fredagsdisco, då skolgården förvandlas till ett dansgolv.

– Då tar vi ut högtalare och spelar musik. Det är ofta de små som visar några schyssta rörelser som de äldre tar efter, säger Ann-Sofie Hellberg.

Blir det inte svårt att hålla koll när alla barnen har rast samtidigt?

– Nej, våra fritidsledare har rasterna som ett av deras huvuduppdrag. De finns utspridda över hela skolgården och arrangerar rastaktiviteterna. Sen har vi våra kamratfixare som kanske ser de saker inte de vuxna ser.

Blandningen på gården är viktig

Vad är då en bra skolgård? Enligt Boverket ska den kunna stimulera till utforskning och lek, ha god luftkvalitet och vegetation och erbjuda både solljus och skugga.

– Vi har många olika typer av ”rum” på skolgården. Det finns en stor plan för fotboll, det finns klätterställningar och träd och gungor. Vi har väldigt ofta idrott utomhus, och det finns även rejäla bänkar om man vill vistas ute på matematiklektionerna exempelvis. Och vid Ekebysjön har vi bland annat lektioner i naturkunskap.

”Jag gillar att hänga på skolgården och snacka med mina vänner”

Karmen i grön jacka och Lovisa i svart med sina vänner, dansar på skolans ”fredags-disco”. Foto: Christian Johansson.

Barnen på Ekebyskolan tycker att skolgården är stor och att det finns mycket att göra.

– Det roligaste jag vet är att hoppa hopprep. Skolgården är stor och alla får plats med sina lekar, säger Karmen, 9.

– Jag gillar att hänga på skolgården och snacka med mina vänner, säger Carl, 11.

Fakta

17 skolgårdar – 13 klarar kraven

Djursholms samskola

Storlek: 43 641 m2

Antal elever: 530

Kvadrameter per barn: 77 m2

Svalnässkolan

Storlek: 5 800 m2

Antal elever: 80

Kvadrameter per barn: 73 m2

Vasaskolan

Storlek: 31 387 m2

Antal elever: 510

Kvadrameter per barn: 62 m2

Ekebyskolan

Storlek: 12 904 m2

Antal elever: 270

Kvadrameter per barn: 48 m2

Kevingeskolan

Storlek: 18 828 m2

Antal elever: 406

Kvadrameter per barn: 46 m2

Ösbyskolan

Storlek: 4 368 m2

Antal elever: 100

Kvadrameter per barn: 44 m2

Fribergarskolan

Storlek: 23 824

Antal elever: 100

Kvadrameter per barn: 43 m2

Kyrkskolan

Storlek: 13 651 m2

Antal elever: 330

Kvadrameter per barn: 41 m2

Brageskolan

Storlek: 14 968 m2

Antal elever: 370

Kvadrameter per barn: 40 m2

Enebyskolan

Storlek: 6 918 m2

Antal elever: 190

Kvadrameter per barn: 36 m2

Balderskolan

Storlek: 6 521 m2

Antal elever: 200

Kvadrameter per barn: 33 m2

Mörbyskolan (inklusive Danderyds Montessori)

Storlek: 17 200 m2

Antal elever: 560

Kvadrameter per barn: 31 m2

Hagaskolan

Storlek: 4 433 m2

Antal elever: 160

Kvadratmeter per barn: 28 m2 ( delar skolgård med Brageskolan)

Långängskolan

Storlek: 5 744 m2

Antal elever: 220

Kvadratmeter per barn: 26 m2

Stocksundsskolan

Storlek: 12 491 m2

Antal elever: 510

Kvadratmeter per barn: 21 m2  (planerar utbyggnad)

Elevverket

Storlek: 1 930 m2

Antal elever: 90

Kvadratmeter per barn: 21 m2 (har ett stort intilliggande grönområde)

Källa: Danderyds kommun