Barnen på Design Lab S vann årets Publishingpris

Design Lab S vann Publishinpriset 2018, i en av kategorierna, för tidningen Skärholmen Interiör För en fantastisk "pastisch med härliga färger och lekfulla reportage." Yazan, Asli, Maya, Yanal, Uyanga, Dalia, Yosef, Fosiya och Tamara (samtliga redaktion). Koncept/produktion: Design Lab S.
Glada segrare: Fosiya, Asli och Alicia Donat-Magnin, verksamhetsledare på Design Lab S.
Design Lab S har rönt ännu en framgång. Inredningsmagasinet Skärholmen Interiör, skapat av en mycket ung redaktion, har vunnit årets Publishingpris.

Magasinet kom ut i början av 2018. Då träffade Mitt i barnen vid designstudion Design Lab S. De berättade om hur de arbetat och visade stolta resultatet: ett inredningsmagasin om hemmiljöer i Skärholmen, fjärran de traditionella inredningstidningarnas klichéer.

Nu har Skärholmen Interiör vunnit Årets Publishingpris, i kategorin Infomagasin/one-shot-magasin. Priset delades ut vid en gala på Berns i onsdags kväll, med motiveringen ”För en fantastisk pastisch med härliga färger och lekfulla reportage”.

 

På design Lab S är glädjen förstås stor. ”BOOM! Vinnare! Vi är oerhört stolta över alla som har gjort detta möjligt. Redaktionen hälsar ”Vi gjorde bara design och nya saker”. Så enkelt är det”, skriver studion på sin Facebooksida.

För närvarande står Design Lab S utan verkstad. I februari i år tog pengarna från Allmänna arvsfonden slut (1,5 miljoner kronor per år i tre år) slut och då tvingades man stänga. Sedan dess söker Design Lab S nya lösningar för sin verksamhet.

 

 

 

 

 

 

Fakta

Detta är Publishingpriset

Priset delas ut årligen sedan 1990, för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.

Juryn är fristående från branschen och består av fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister och redaktörer.

Priset delas ut både till både tryckta produkter, webbprodukter och film. Både form, textinnehåll och visuellt innehåll bedöms.

Kategorivinnarna får en statyett, ett diplom och juryns motivering. De får också rätt att använda Publishingprisets emblem ”Vinnare 2018” i sin publicitet och marknadsföring.

Källa: Publishinpriset.org